Praha – Sdružení firem Alpine Bau s OHL ŽS a další sdružení Colas CZ a Porr budou modernizovat první dva úseky dálnice D1. Z dvanácti uchazečů si je vybralo Ředitelství silnic a dálnic. Dlouho očekávané – a obávané – práce na dálnici, která spojuje Prahu, Brno a Ostravu, by měly začít koncem března. Modernizace se týká úseku mezi Prahou a Brnem, resp. mezi Mirošovicemi a Kývalkou.
ŘSD vybralo firmy pro modernizaci D1, práce asi začnou koncem března
Sdružení Alpine Bau a OHL ŽS nazvané Sdružení D1 Lhotka – Velká Bíteš začne v březnu opravovat a rozšířovat dálnici na 21. úseku plánované rekonstrukce mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Za své služby chce podle mluvčí ŘSD Martiny Vápeníkové přibližně 597 milionů korun. Firmy Colas CZ a Porr spojené ve Sdružení CPI pro D1 získají zakázku na opravu 14. úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. Požaduje 649 milionů korun. Obě sdružení nabídla desetiletou záruku. Vítězné nabídky pro úseky 14 i 21 byly nejlevnější.
Proti rozhodnutí ŘSD, které si vybralo dodavatele pro první dva úseky modernizace dálnice D1, se mohou neúspěšní uchazeči odvolat do patnácti dnů. Firmy, které neuspěly dnes, si ale ještě mohou spravit chuť zítra, kdy silničáři vyberou dodavatele pro další tři úseky, kde se má letos začít pracovat. Do tendrů se přihlásilo celkem třináct firem nebo sdružení, protože se však některé neucházely o zakázky na všech úsecích, dostalo ŘSD pro každý úsek jenom dvanáct nabídek.
O které úseky stavební firmy soutěží:
- úsek 5: 41. km (Šternov)–49. km (Psáře)
- úsek 9: 66. km (Loket)–75. km (Hořice)
- úsek 14: 104. km (Větrný Jeníkov)–112. km (Jihlava)
- úsek 21: 153. km (Lhotka)–162. km (Velká Bíteš)
- úsek 22: 162. km (Velká Bíteš)–168. km (Devět Křížů)
Modernizované úseky dálnice D1 dostanou nový povrch, na nějaký čas by tak dálnice neměla být tak „hrbatá“ jako dnes. Práce jsou rozvrženy do 21 etap, potrvají do roku 2018. ŘSD chce, aby byla dálnice připravena na následující modernizaci (ta přijde v úvahu za 30 nebo 40 let), kdy již silničáři počítají s rozšířením na šest pruhů. Zatím autostráda zůstane čtyřpruhová, bude však o něco širší, zásadních úprav se dočkají například mosty, pod které se v budoucnu vejde všech šest pruhů.
Práce na každém z 21 úseků budou trvat jedenáct měsíců. V úvodu vždy proběhnou přípravné práce včetně provizorního rozšíření jednoho jízdního pásu a úpravy středového pásu, samotná rekonstrukce potrvá osm měsíců. „Zásadní objem stavebních prací bude probíhat v cyklu čtyři měsíce plus čtyři měsíce. To znamená, že čtyři měsíce se bude jezdit v jízdním směru provizorně rozšířeném na 11,5 metru. V omezených čtyřech jízdních pruzích bude převedena doprava na jednu polovinu dálnice. V druhé polovině dálnice bude probíhat vlastní stavební činnost. Zhruba po čtyřech měsících bude doprava převedena na již dokončenou část dálnice,“ popsal zmocněnec ministerstva dopravy pro modernizaci D1 a bývalý ředitel ŘSD Jiří Švorc.