Řidiči po sedmdesátém roce věku způsobují podle nejnovějších dat České kanceláře pojistitelů častěji dopravní nehody. Mezi šedesátým a osmdesátým rokem stoupá riziko o polovinu. Pojišťovny kvůli tomu chtějí přidat peníze na prevenci a učit seniory třeba na polygonu. Hlubší změny v systému kontrol způsobilosti ale ministerstvo dopravy nechystá.
Riziko nehody s vyšším věkem řidiče stoupá. Senioři se na polygonech učí zvládat smyk
Rozpoznat, že je třeba řízení auta omezit nebo ukončit, bývá u starších lidí citlivá záležitost. Podle statistik ministerstva dopravy má ještě v pětaosmdesáti letech každý druhý dosavadní držitel řidičského oprávnění průkaz stále platný.
Přitom jde právě o věk, kdy začínají být problémy daleko znatelnější. Podle pojišťoven způsobí každý rok nehodu asi tři ze sta řidičů. Okolo osmdesátky už se pravděpodobnost zvedá o polovinu.
„A nezanedbatelný je nárůst škod, protože ve skupině seniorů rostou závažná a smrtelná zranění,“ říká výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jan Matoušek.
Typické je pro lidi vyššího věku řízení auta v protisměru – nezřídka na rychlostních komunikacích či dálnicích. Celou polovinu takových nehod v posledním roce a půl způsobili lidé nad 70 let.
Nedávno třeba jednasedmdesátiletá žena jela v protisměru na boleslavské D10 a stalo se kvůli ní několik nehod. Třiaosmdesátiletý muž zase v protisměru na D5 zemřel po čelním střetu s jiným vozem. Mladší řidič utrpěl těžké zranění.
Program Jedu s dobou pomáhá lidem starším 65 let posilovat jejich řidičskou zdatnost, především v dovednosti brzdění na různém povrchu vozovky, zvládání smyku a manévrování. Pořádá ho Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů Autoklubu ČR a pro účastníky je zdarma.