Riziko nehody s vyšším věkem řidiče stoupá. Senioři se na polygonech učí zvládat smyk

Události: Počet nehod s přibývajícím věkem řidiče roste (zdroj: ČT24)

Řidiči po sedmdesátém roce věku způsobují podle nejnovějších dat České kanceláře pojistitelů častěji dopravní nehody. Mezi šedesátým a osmdesátým rokem stoupá riziko o polovinu. Pojišťovny kvůli tomu chtějí přidat peníze na prevenci a učit seniory třeba na polygonu. Hlubší změny v systému kontrol způsobilosti ale ministerstvo dopravy nechystá.

Rozpoznat, že je třeba řízení auta omezit nebo ukončit, bývá u starších lidí citlivá záležitost. Podle statistik ministerstva dopravy má ještě v pětaosmdesáti letech každý druhý dosavadní držitel řidičského oprávnění průkaz stále platný. 

Počet platných řidičských oprávnění
Zdroj: ČT24

Přitom jde právě o věk, kdy začínají být problémy daleko znatelnější. Podle pojišťoven způsobí každý rok nehodu asi tři ze sta řidičů. Okolo osmdesátky už se pravděpodobnost zvedá o polovinu.

Počet způsobených nehod v souvislosti s věkem
Zdroj: Česká kancelář pojistitelů

„A nezanedbatelný je nárůst škod, protože ve skupině seniorů rostou závažná a smrtelná zranění,“ říká výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jan Matoušek. 

Typické je pro lidi vyššího věku řízení auta v protisměru – nezřídka na rychlostních komunikacích či dálnicích. Celou polovinu takových nehod v posledním roce a půl způsobili lidé nad 70 let.

Nedávno třeba jednasedmdesátiletá žena jela v protisměru na boleslavské D10 a stalo se kvůli ní několik nehod. Třiaosmdesátiletý muž zase v protisměru na D5 zemřel po čelním střetu s jiným vozem. Mladší řidič utrpěl těžké zranění.

Program Jedu s dobou pomáhá lidem starším 65 let posilovat jejich řidičskou zdatnost, především v dovednosti brzdění na různém povrchu vozovky, zvládání smyku a manévrování. Pořádá ho Asociace center pro zdokonalovací výcvik řidičů Autoklubu ČR a pro účastníky je zdarma.