Téměř 2500 sedmnáctiletých řidičů v Česku už může řídit auto za doprovodu registrovaného zkušeného řidiče. Na každého z nich připadají v průměru dva mentoři. Projekt se zatím osvědčil, jelikož žádný z mladých řidičů dosud nezavinil dopravní nehodu, hlásí policie i autoškoly.
Řidičské zkoušky na auto složily už tři tisíce mladších osmnácti let. Nehodu zatím nikdo nezpůsobil
Sedmnáctiletou Lucii Ballonovou čeká za rok maturita, a tak se bude muset věnovat učení. Řidičský průkaz proto chtěla řešit už nyní. „Když jsem měla možnost si ho udělat o rok dříve, tak jsem toho využila a myslím si, že je to i dobrá příležitost se v autě trochu rozjezdit,“ říká studentka.
Předčasně složily zkoušky tři tisíce mladých lidí. Zhruba pět set z nich čeká na vydání řidičského průkazu. K dohledu nad nimi se registrovalo 4900 mentorů.
Velký zájem potvrzují i autoškoly. V jedné z nich fungující v centru Prahy mají momentálně třicet žáků, kteří do ní docházejí před dovršením osmnácti let. Na řízení s mentorem se jich tu připravuje sedm. „Můžou začít jeden a půl roku před dosažením toho věku, což je teoreticky patnáct a půl, ale v reálu je to naprosto zbytečné začínat takhle brzy,“ podotkl provozovatel autoškoly Ondřej Horázný.
Příprava mladých řidičů je stejná jako u všech ostatních. Podle zkušeností některých autoškol naopak mladší žáci mají větší motivaci se na zkoušky připravit. „Jestli je mu sedmnáct nebo osmnáct nebo dvacet, pětadvacet... pak je to trošku složitější u těch starších. Čím později začnete s autoškolou, tak tím je to složitější,“ konstatoval učitel v autoškole Tibor Fodor.
Rodiče jako mentoři
Řízení pod dozorem mentora zároveň může být dobrým způsobem, jak nabrat zkušenosti. Nejčastěji tuto roli zastávají rodiče. „Pokud je zodpovědný řidič, tak může dohlédnout na syna nebo dceru a předat mu zkušenosti,“ míní Fodor.
Mladí řidiči patří z hlediska nehodovosti k nejrizikovějším skupinám. V loňském roce byli v téměř 1200 případech viníkem nehody řidiči ve věku osmnáct let. Podobné události mívají často i tragické následky. „Nejsou zkušení, neznají svá vozidla tak dobře a nedostali se do krizových situací, a to jde ruku v ruce se statistikami,“ poznamenala mluvčí Policejního prezidia ČR Hana Rubášová.
Mezi nejčastější příčiny podobných nehod patří vysoká rychlost nebo ztráta kontroly nad autem. Příkladem může být i událost z tohoto týdne na Hradecku. Mladý řidič nezvládl řízení a narazil do betonového sloupku.