Společnost Metrostav byla jednou z firem, které soudy potrestaly za korupci v případu bývalého hejtmana Davida Ratha. Firma podle rozsudku nesmí soutěžit o veřejné zakázky. Státní zástupce Jiří Pražák, který soudu trest navrhl, ovšem připouští, že je v podstatě neúčinný. O veřejné zakázky totiž místo Metrostavu soutěží jeho dceřiné společnosti, a to zcela legálně. Tématu se pro Reportéry ČT věnoval Michael Fiala.
Reportéři ČT: Metrostavu soud zakázal soutěžit o veřejné zakázky. Uchází se o ně jeho dceřiné společnosti
Metrostav podle soudu uplácel bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha a další lidi, aby mohl pro kraj opravovat nemocnice. Pražský vrchní soud za to loni Ratha, dalších osm lidí a sedm firem odsoudil, včetně Metrostavu.
Ještě v době, kdy byl rozsudek nepravomocný, Metrostav přesunul část byznysu do nové dceřiné společnosti Metrostav Infrastructure. Převedl na ni zaměstnance, techniku a reference, tedy ukázky všeho, co firma umí postavit a díky čemu může být úspěšná v soutěžích. Tato dceřiná společnost začala získávat veřejné zakázky místo své mateřské firmy. Narazila ale u státního zástupce Pražáka, který soudu navrhl trest rozšířit i na ni. Ten mu dal za pravdu.
Obě firmy mohou v současnosti pracovat na těch zakázkách, které získaly ještě před svým pravomocným odsouzením. K tomu se Metrostav poučil a využívá jiných dceřiných společností, u nichž nepostupoval tak přímočaře jako u Metrostav Infrastructure.
Pražák uvádí, že zatímco v případě Metrostav Infrastructure se přesouvali zaměstnanci, stroje a budovy od mateřské firmy, rozdíl u těch dalších společností ze skupiny Metrostav je v tom, že u nich k ničemu takovému po spáchání trestné činnosti nedošlo.
Zakázky stále jsou
Skupina Metrostav nakonec o veřejné zakázky v podstatě nepřišla. „Dlouhodobý průměr toho, co koncern Metrostav dostává ve veřejných zakázkách, se v zásadě nemění,“ uvedl datový analytik společnosti Datlab Jiří Skuhrovec. Datlab bere a analyzuje data z věstníku veřejných zakázek.
Letos má dle analýzy dat celá skupina Metrostav mírně nadprůměrný výsledek za posledních deset let, a to jsou započítané jen zakázky za první tři čtvrtletí. Letos konkrétně uspěly firmy MI Roads, Metrostav TBR a Metrostav DIZ.
„Zákon v současnosti nefunguje dobře, protože trest zákazu veřejných zakázek není efektivně vymáhán a lze ho obcházet,“ myslí si právník Věnek Bonuš z nevládní organizace Rekonstrukce státu.
Skupinu Metrostav tvoří osmdesát firem působících ve stavebnictví a developmentu. Kromě samotné akciové společnosti Metrostav je to například stavební firma Subterra nebo společnost Metrostav Development. Hlavními akcionáři skupiny jsou společnosti DDM Group, která drží nadpoloviční podíl, a firma DOAS SK. Loni skupina Metrostav vykázala čistý zisk 858,5 milionu korun.