Rakušan: Výhrůžky školám mají pravděpodobně zahraniční původ

Události, komentáře: Anonymní hrozby ve školách (zdroj: ČT24)

„Poznatky vyměněné s našimi partnery svědčí o tom, že je to určitě koordinovaný útok, který má s velkou mírou pravděpodobnosti nějaký zahraniční původ,“ sdělil ve čtvrtečních Událostech, komentářích k vlně výhrůžek mířících na tuzemské školy ministr vnitra Vít Rakušan (STAN). Zdůraznil, že se v žádném případě neukázalo, že by hrozba byla reálná.

Ministr sdělil, že jde o sofistikovaný útok, přičemž jedna z vyšetřovacích verzí jde i směrem do zahraničí. Zmínil, že podobné zkušenosti měli na Slovensku a dříve i v pobaltských státech. Na otázku, zda stopy míří do Ruska, nechtěl Rakušan konkrétně odpovídat. Podezření ale prý existuje.

„Jsem velmi obezřetný sdělovat nějaké závěry,“ nechal se slyšet vicepremiér. „Vzbuzení se z iluze, že Rusko by snad k nám chovalo jakoukoliv pozitivní emoci, by asi mělo být celospolečenské,“ dodal. Už dříve podotkl, že cílem výhrůžek je znejistit společnost a vnést do ní strach a nervozitu. Pátrání po pachateli bude podle ministra složité a vyžádá si mezinárodní spolupráci.

Náměstek policejního prezidenta pro službu kriminální policie a vyšetřování Tomáš Kubík potvrdil, že se kriminalisté zabývají několika vyšetřovacími verzemi, přičemž ta se zahraničním pozadím je „jedna z pravděpodobnějších“. „Takhle masivní útok v historii Česka nepamatujeme,“ přiznal.

„Pachatel nebo pachatelé využívají všemožné nástroje, aby se v internetovém prostoru zastřela jejich pravá identita. Z toho, jak ty nástroje používají, můžeme usuzovat, že to není úplný laik,“ doplnil. Zarazila ho prý masovost útoku. „Je třeba připravit veřejnost, aby byla dostatečně odolná, protože útoky tohoto typu můžeme očekávat do budoucna,“ domnívá se Kubík. Důležité jsou podle něj ostražitost a chladná hlava.

Do škol míří další manuál

Rakušan zdůraznil, že se v žádném případě neukázalo, že je hrozba reálná, nicméně ji bezpečnostní složky nepodceňují. Školám prý v pátek dorazí další manuál s doporučeným postupem. Mluvil i o nutnosti uklidnit děti. „Dát jim poučení, že kdyby viděly policistu na chodbě, tak se nejedná bezprostředně o nebezpečí, ale naopak o jistotu, že jsou v téhle chvíli v bezpečí,“ prohlásil.

Téměř pětistovka škol dostala výhružný e-mail ve čtvrtek. Minimálně v části z nich autor hrozil výbuchem. Způsob hrozby je podle policie velmi podobný jako v předchozích dvou dnech. V úterý e-maily tvrdily, že školy jsou zaminované. Postupně se mění reakce škol na výhružné e-maily. Zatímco někde budovy evakuují, jinde po kontrole prostorů pokračují ve výuce.

Psycholožka: Pro většinu dětí není řešením nechat je doma

Psycholožka Zuzana Masopustová v pátečním Studiu 6 zmínila, že by měli dospělí dětem vysvětlit, že jde o situaci, kdy se někdo snaží otravovat lidem život, komplikovat fungování ve škole, možná i narušovat důvěru v sebe navzájem. „Říci, že obvykle takovéto výhrůžky dělají lidé, kteří neumí řešit konflikty nebo problémy jinak, v tomhle případě možná nejde o jednoho člověka, ale jedná se o snahu o to, abychom si navzájem nevěřili,“ podotkla.

Psycholožka Masopustová o náročném začátku nového školního roku (zdroj: ČT24)

Podle ní může při určité úzkosti dětí pomoci hierarchizace zodpovědnosti. „Vysvětlit, že není na dítěti, aby hlídalo riziko, že je nad ním rodič, učitel, ředitel školy, kteří jsou v kontaktu s policií. A právě policie, která vyhodnocuje rizika,“ dodala s tím, že je podstatné, aby dítě rozumělo tomu, že společnost a rodina se o něj starají. Ačkoliv by dle expertky mělo také zaznít, že rozumí jeho obavám a je důležité o nich mluvit.

Masopustová také zmínila, že pro většinu dětí není řešením nechat je doma. „Není to optimální, protože nevíme, jak dlouho to bude trvat,“ podotkla s tím, že se samozřejmě může stát, že u dítěte, které již předtím bylo úzkostné, může takováto událost spustit velkou úzkostnou reakci. V tom případě podle ní den doma může pomoci. „Určitě by to ale nemělo jen být tak, že nechám dítě doma, ale měli bychom ten den využít k tomu, abychom mu pomohli najít sebejistotu, důvěru v lidi kolem sebe a v to, že se o něj dospělí postarají,“ radí.