Praha - Technické závady nebo špatné počasí nejsou jedinými problémy, s nimiž se piloti potýkají. Ve vzduchu totiž hrozí i kolize s ptákem nebo rovnou s celým hejnem. A pražské letiště hlásí, že je případů pořád víc. Počet ohlášených incidentů se za poslední čtyři roky víc než zdvojnásobil, za letošní první půlrok pak vzrostl skokově. Podle ornitologů za tím mohou stát extrémní výkyvy počasí.
Ptáci jako noční můra pilotů. Kolizí s letadly přibývá
Nejzávažnější případ střetu letadla s ptáky se udál v zimě roku 2009. Tehdy stroji US Airways po srážce s hejnem vypověděly službu oba motory. Posléze nouzově přistál na řece Hudson. Střet s ptákem poškodil také v Británii motor společnosti Thomson Fly. Stroj se nato musel vrátit na letiště.
Po celém světě se tak objevuje trend, kdy letiště kvůli ochraně zaměstnávají sokolníky. Na Letišti Václava Havla Praha jich mají hned dvanáct a každý z nich vyrazí na akci až pětkrát za den. Orli rozhánějí menší dravce - třeba káňata a poštolky. „Na letišti se nejvíc plaší holubi a rackové. Nalétává sem taky hodně špačků,“ prohlásil sokolník Ivan Ekert. Kromě sokolníků má letiště v záloze i další metody – mimo jiné akustiku.
Ještě před čtyřmi lety bylo v prvním pololetí na Ruzyni nahlášeno jedenáct srážek ptáků s letadlem - letos jich bylo už 25. Důvodem jsou podle ornitologů i letošní prudké výkyvy počasí. Pohyb hmyzu, tedy ptačí potravy, je totiž jiný než v uplynulých letech.
Větší riziko střetu pak podle pilotů hrozí v severní Africe. V Egyptě každé jaro migruje velké množství čápů. „V případě srážky do trupu to samozřejmě pilot ucítí, je to rána,“ konstatoval kapitán letadla Travel Service Vladimír Vlk. Pokud se ovšem pták trefí přímo do motoru, nastává větší problém. Letadlo se tak v řadě případů musí vrátit zpět na letiště.