Prodejci mnohdy chybují v označování slev

Události: Slevové akce (zdroj: ČT24)

Podle obchodních řetězců Češi stále nakupují zejména ve slevách. Aby akce byly v souladu se zákonem, platí pro jejich poskytování řada pravidel. Zákon tím má chránit spotřebitele, což kontroluje Česká obchodní inspekce (ČOI). Z jejího šetření ale vyplývá, že prodejci v označování informací o slevě mnohdy chybují.

Ideální příklad slevy by měl vypadat tak, že na cenovce je označené, že akce vychází z nejnižší ceny výrobku v posledních třiceti dnech. Dodržování zákona kontroluje Česká obchodní inspekce, která jen za první dvě letošní čtvrtletí provedla téměř 740 kontrol. Z toho v necelých 290 případech došlo k porušení právních předpisů. Nejvíce prodejci chybovali právě v označování informací o slevě.

V českých obchodech roste podíl takzvaných privátních značek. Tedy těch, které si obchodníci nechávají vyrábět a zákazníkům je nabízejí pod svou značkou. Jen za prvních devět měsíců letošního roku tvořily 27 procent tržeb obchodních řetězců. Ještě před pěti lety to bylo o pět procentních bodů méně. „Cena se odvíjí od nákupní ceny, od nákladů a také od marketingových nákladů, které velmi pravděpodobně budou u privátních značek daleko nižší,“ podotýká mluvčí Albertu Jiří Mareček.

Podle průzkumu Češi privátní značky kupují hlavně kvůli nižší ceně. Z dat společnosti NIQ vyplývá, že srovnatelné výrobky privátních značek jsou v průměru o 23 procent levnější než značkové. „V momentě, kdy část lidí byla nucena šetřit kvůli rostoucím cenám, častěji začali sahat po privátních značkách. Když si na ně zvykli, ověřili si, že jsou kvalitní a byli s nimi spokojeni, tak část z nich nemá důvod se vracet ke značkovým produktům a zůstává s privátními značkami,“ podotýká ředitelka péče o zákazníky společnosti NIQ Romana Duníková.

„Zhruba jedna pětina tržeb je tvořena na privátních výrobcích, vyrábíme zhruba 550 privátních výrobků,“ dodává také mluvčí COOP Lukáš Němčík.

Zájem o věrnostní programy

Podle obchodních řetězců aktuálně roste zájem i o věrnostní programy. „My si u našich zákazníků všímáme, že to, co je nabízeno v akci, nakupují daleko více. Zákazníkům s Clubcard nabízíme zvýhodněné takzvané Clubcard ceny jako odměnu za věrnost,“ vysvětlila mluvčí řetězce Tesco Iva Pavlousková.

Stanovení cen zboží je podle mluvčího České obchodní inspekce Františka Kotrby v kompetenci prodávajících. „Zboží nepodléhá cenové regulaci, pokud tedy prodávající jasně a srozumitelně seznámí spotřebitele s tím, která cena je platná v uvozovkách pro členy klubu a která je platná pro nečleny, neporušuje tím z pohledu ČOI zákon,“ vysvětlil Kotrba.

Různé typy věrnostních programů nabízí téměř všechny obchodní řetězce, které v Česku působí. Například u Penny Marketu využívá alespoň jeden z typů věrnostní karty přes 2,3 milionu zákazníků. Počet těch, kteří mají digitální kartu, se za poslední rok zdvojnásobil. „Zákazníci, kteří mají digitální kartu, ji mají propojenou s aplikací a v rámci aplikace mají například personalizované kupony se slevami, ale mohou například využívat i soutěže,“ uvedl mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík.

Řetězce si pomocí věrnostních programů chtějí podle oborového sdružení vytvořit stabilní základnu zákazníků. „Bude čím dál tím více platit to, že v regálu bude nějaká cena, ale vy konkrétně přes věrnostní aplikaci dostanete slevu na něco, co kupujete často, nebo naopak, co jste třeba kdysi kupovával a posledních několik nákupů jste to v košíku neměl,“ podotkl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Podpořit by to tak podle něj mohlo chuť zákazníků za potraviny utrácet.