Přibývá zpožděných a zrušených letů. Cestující mají nárok na odškodné

Přibývá cestujících i zrušených letů (zdroj: ČT24)

Pražské Letiště Václava Havla odbavilo za letošních prvních pět měsíců téměř čtyři a půl milionu cestujících, o dvě pětiny více než před rokem. Přibývá i zpožděných a zrušených letů. I proto, že v oboru po covidové éře chybí personál.

Náročné tři pracovní týdny v Norsku chtěl Lukáš Houdek zakončit klidným víkendem s kamarádkou. Na jeho konci ale přišla nečekaná komplikace – zrušený let. „Šest hodin před odletem nám přišla SMS. Hned jsme tam volali, protože nám bylo jasné, že možná nebudou volné lety. Oba jsme museli druhý den do práce,“ popsal.

Volný let našli místo původně plánovaného přímého s přestupem v Belgii. Tam je čekalo zpoždění. „Po tom vyčerpání jsem si tam už lehnul na zem, to zpoždění neustále naskakovalo a na letišti bylo už všechno zavřené, takže jsme si tam nemohli koupit ani žádné jídlo,“ řekl. Lukáš Houdek proto zažádal o kompenzaci. Zatím bez odezvy.

Kompenzace za zrušení nebo zpoždění letu

Na odškodnění má nárok v případě zrušení či zpoždění letu každý. Musí se ale jednat o unijní aerolinky, nebo musí stroj přistát v zemích Evropské unie. Výše kompenzace se liší podle délky letu. Při nejkratší cestě je to dvě stě padesát eur, maximálně může cestující získat odškodnění ve výši šest set eur. Podmínkou pro získání kompenzace je vina na straně dopravce.

„Vinou na straně dopravce není například počasí, to znamená písečná bouře, sněhová bouře, samozřejmě to většinou nezahrnuje stávku,“ vysvětlil Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

Cestujících leteckou dopravou přibývá

Cestujících leteckou dopravou, i přes prohlubující se změnu klimatu, za níž mohou mimo jiné právě zplodiny z letadel, přibývá. Pražské letiště jich za prvních pět měsíců letošního roku zaznamenalo asi o jeden milion a tři sta tisíc více. Narůstá tak i počet kompenzací. „Za červen, který už skončil, bylo přijato nároků na kompenzaci v hodnotě zhruba půl milionu eur, což je zhruba kolem tří tisíc klientů,“ řekl ředitel společnosti Click2Claim František Herynk.

Vyřízení kompenzace trvá podle odhadu společnosti zhruba tři až šest měsíců. Při zrušení nebo zpoždění letu mají cestující nárok i na stravu. „Ode všeho si samozřejmě musí cestující schovávat účtenky, je to logické pro pozdější nárok, pokud ta péče poskytnutá nebyla,“ upozornil Herynk.

Cestující mohou žádat i o kompenzaci za poničené zavazadlo. I tu si podal Lukáš Houdek, kterému na konci náročné cesty v Praze dorazil poškozený kufr.