Současné vedení Dopravního podniku v Praze je přesvědčeno, že prodělává desítky milionů ročně na smlouvě o pronájmu reklamních ploch. Před 22 lety ji minulý management uzavřel s firmou Rencar. Od roku 2016 se dopravní podnik pokouší smlouvu vypovědět a zároveň zpětně napadl její platnost. ČT přitom zjistila, že ji soudy už před deseti lety označily za neplatnou.
Praha se už tři roky snaží soudně zneplatnit smlouvu s Rencarem. ČT zjistila, že to již dávno udělal jiný soud
Roční prodělek odhaduje dopravní podnik až na 50 milionů. „Podle znaleckého posudku činí tržní nájemné za reklamní plochy využívané společností Rencar více než 100 milionu korun, nicméně společnost Rencar odvádí dopravnímu podniku 45 až 55 milionů korun,“ uvedla jeho mluvčí Aneta Řehková.
Přetahovaná s bývalou dceřinou firmou
Smlouva uzavřená v roce 1997 má platit až do roku 2031. Zahrnuje pronájem 130 tisíc reklamních nosičů na dopravních prostředcích, v metru nebo na zastávkách. Rencar přitom vznikl v roce 1990 jako dceřiná společnost dopravního podniku. Nyní v ní má většinový podíl reklamní skupina JCDecaux. Praze stále patří 28 procent.
Samotný Rencar považuje vztah s městskou firmou za oboustranně výhodný. „Nájemné, které platí společnost Rencar, je nadstandardní i v podmínkách Česka,“ uvedl mluvčí společnosti JCDecaux Jiří Chvojka.
Dopravní podnik smlouvu vypověděl v roce 2016 poté, co ji jeho vedení a tehdejší primátorka Adriana Krnáčová (ANO) označily za nevýhodnou. Podobně smlouvu posuzoval i její předchůdce Tomáš Hudeček (TOP 09). Praha je jediným vlastníkem Dopravního podniku hl.m. Prahy.
Vynesl už trumf jiný soud před deseti lety?
Přitom, jak zjistil reportér ČT Jiří Hynek, soudci před deseti lety – v rámci jiného sporu – konstatovali neplatnost smlouvy.
Chvojka však trvá na platnosti dokumentu. „Podle nás se situace nezměnila, ta smlouva platná je.“
Soud, který se nyní zabývá platností smlouvy, v květnu odložil jednání na září. Zástupci Rencaru si totiž vyžádali předložení dalších důkazů.