Zbývající úsek dálnice D8 se může v sobotu otevřít, ministerstvo dopravy povolilo předčasné užívání stavby. Dálnice dlouhá 92 kilometrů, která spojuje Prahu přes Ústí nad Labem směrem do Drážďan, se stavěla víc než 32 let. Nejvíce komplikací před začátkem stavby i během ní provázelo právě poslední část.
Poslední část dálnice D8 se v sobotu otevře, ministerstvo povolilo předčasné užívání
Ministerstvo dopravy povolilo zprovoznění dálnice na základě souhlasu všech dotčených orgánů. „Podkladem pro povolení stavby byl i odborný posudek stability svahů širšího okolí dálnice, včetně oponentního vyjádření České geologické služby ke stabilitní situaci,“ uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.
Území sesuvu poblíž Litochovic na Litoměřicku i okolí prackovické estakády se bude podle Neřolda nadále monitorovat tak, aby byla zajištěna bezpečnost dálnice. První auta budou moci projet po D8 v celé její délce z Prahy až na hranice se Saskem v sobotu odpoledne, po skončení slavnostního otevření.
Žádné kolony a méně nehod, věří policie
Povolením předčasného užívání se pouštějí auta na stavbu, která ještě není zcela dokončena, ale už je možné po ní bezpečně jezdit. V tomto režimu se zahajuje provoz na většině dálničních staveb. Na D8 se budou ještě dokončovat mosty přes dálnici nebo úpravy zeleně podél dálnice.
Na trasách mezi dvěma dříve dokončenými úseky D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi se dosud zejména ve špičkách tvořily kolony. „Stav, kdy tranzitní doprava včetně kamionů jezdí přes obce, poškozuje jak obyvatele, tak životní prostředí. Doufám, že si po zprovoznění dálnice konečně oddechnou,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Policie si od zprovoznění dálnice slibuje snížení počtu nehod.
Hotovo po 32 letech
Výstavba D8 byla zahájena v dubnu 1984 na Ústecku, první čtyřkilometrový úsek se otevřel o šest let později. Část, jejíž užívání teď bylo povoleno, se budovala od května 2012. Stavbu protáhly soudní spory s ekology, kteří prosazovali jinou trasu dálnice přes České středohoří, a také sesuv půdy z června 2013 u Litochovic nad Labem.
Původní cena za poslední úsek byla 8,9 miliardy korun, během stavby se rozpočet zvýšil o 1,2 miliardy. Další stamiliony stálo zabezpečení u Litochovic a Prackovic.
Celý úsek od Lovosic k Řehlovicím (včetně již dříve zprovozněné části k Bílince) vede po devatenácti mostech a prochází dvěma tunely. Delší z nich je dlouhý 620 metrů, kratší 270 metrů. Nejdelším mostem je prackovická estakáda, která je dlouhá 554 metrů (v opačném směru 456 metrů).
- 6. 11. 1990: úsek Řehlovice–Trmice
- 23. 7. 1993: úsek Praha–Úžice
- 18. 10. 1996: úsek Úžice – Nová Ves
- 26. 10. 1998: úsek Doksany–Lovosice
- 18. 6. 2001: úsek Nová Ves – Doksany (dokončena dálnice Praha–Lovosice)
- 21. 10. 2006: úsek Trmice – Krásný Les (státní hranice)
- 6. 4. 2012: úsek Lovosice–Bílinka
- 17. 12. 2016: úsek Bílinka–Řehlovice