Policisté navrhli obžalovat šest lidí a jednu firmu za zmanipulování dvou tendrů Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Skupinu viní mimo jiné z poškození finančních zájmů Evropské unie, z podplácení nebo ze sjednání výhody při zadání veřejné zakázky. Mluvčí SŽDC a ministerstva dopravy po zahájení stíhání uvedli, že mezi stíhanými nejsou zaměstnanci ani jedné z těchto institucí.
Policie zacílila na SŽDC. Za údajnou korupci chce obžalovat šest osob i jednu firmu
„Bohužel nemám dostatek informací. Naši právníci zjišťují, zdali se obvinění nějakým způsobem týká naší společnosti,“ vyjádřil se mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Ukončené vyšetřování se týká dvou zakázek státní organizace zadávaných v období od února do srpna 2015, konkrétně „Technicko-provozní studie – Technická řešení VRT“ a „Revitalizace trati Chlumec nad Cidlinou – Trutnov“. První z tendrů měl předpokládanou hodnotu 20 milionů, druhý 36 milionů korun bez DPH.
„V případě pravomocného rozsudku hrozí fyzickým osobám dle konkrétní právní kvalifikace trest odnětí svobody v rozmezí od tří do deseti let,“ napsal mluvčí centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) Jaroslav Ibehej. Mezi dalšími trestnými činy, za které jsou obvinění stíháni, je také porušení předpisů o pravidlech hospodářské soutěže a přijetí úplatku.
Trestní stíhání v kauze začalo v březnu 2016, v té době se týkalo šesti lidí a tří firem. Nejvyšší státní zastupitelství později podle informací médií zrušilo obvinění projektantské firmy Sudop a státem řízeného Výzkumného ústavu železničního (VUZ).
Server Aktuálně.cz v minulosti napsal, že policie v kauze obvinila ředitele VUZ Antonína Blažka, obchodního ředitele projektantské společnosti Valbek Lukáše Hruboně, ředitele ústavu pro techniku a rozvoj Petra Kavána, obchodního ředitele Sudopu Petra Lapáčka nebo jeho asistentku Helenu Mazancovou.
SŽDC je státní organizace, která zajišťuje provozuschopnost železniční dopravní cesty i její rozvoj a modernizaci. Působí jako investor výstavby tratí a patří k největším investorům do stavebnictví v Česku. Investiční výstavbu financuje především z veřejných zdrojů, hlavně z fondů Evropské unie.