Ostrava - V Ostravě je provoz na tramvajové trati linky číslo 5 po závažné páteční dopravní nehodě stále zastaven. Náhradní dopravu v úseku mezi zastávkami Vřesinská a Zátiší v současné době zajišťují autobusy, informoval ostravský dopravní podnik. Policie za viníka nehody označí řidiče, tramvaje, který vjel na jednokolejnou trať, aniž by vyčkal příjezdu druhé tramvaje.
Po nehodě v Ostravě se tramvaje na lince číslo 5 rozjedou až příští týden
Předpokládaný termín obnovení provozu tramvají na trase linky číslo 5 je v pondělí 21. 4. 2008. „Přestože podle vyjádření Drážní inspekce a dosavadních výsledků šetření nedošlo při dopravní nehodě k porušení předpisů provozovatelem dráhy, budou ke stejnému termínu zavedena do provozu na jednokolejném úseku mezi zastávkami Vřesinská a Zátiší další organizačně-technická opatření, která zvýší stávající úroveň zabezpečení provozu,“ uvedl dopravní podnik. „Nemůžeme připustit, že by jednokolejná dráha mohla být nebezpečná, protože byla provozována v souladu se všemi předpisy,“ potvrzuje vyjádření dopravního podniku mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar.
Současný systém hlasového spojení služebním telefonem (s duplicitním zajištěním radiostanicí) s traťovým dispečerem bude doplněn o světelné návěstidlo zdůrazňující identifikaci místa k vyhýbání tramvajových vlaků. Další povinností řidiče bude vyžádat si souhlas dispečera bezprostředně před každým pokračováním jízdy v jednokolejném úseku. Dále bylo rozhodnuto o vybavení jednokolejné tramvajové trati moderním plnohodnotným zabezpečovacím zařízením, které nebezpečí selhání lidského faktoru prakticky vyloučí. K realizaci tohoto systémového řešení dojde v roce 2008.
Opatření, která dopravní podnik přijal, přivítali zástupci Drážní inspekce. „Toto zabezpečení bude dostatečné. Jsme rádi, že dopravní podnik navíc uvažuje i o instalaci elektronického systému zajištění,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Dodal, že k podobnému kroku ale provozovatele nikdy nemohou přinutit, pokud provoz na nezajištěné trati schválil drážní správní úřad.„Jsme proto rádi, že se nyní vyvolala tato celonárodní diskuse,“ řekl mluvčí s tím, že v evidenci mají řadu míst, která jsou mnohem více nebezpečná než jednokolejka v Ostravě. „Jsou to některé železniční přejezdy, kde už zemřelo několik lidí a nic se stále neděje. Žádáme o instalaci závor. Provozovatel se ale hájí tím, že provoz je v souladu s předpisy,“ tvrdí Neusar.
Nehoda se stala v pátek krátce před 18:00. Podle Neusara jeden z řidičů tramvají zřejmě nerespektoval zákaz vjezdu na jednokolejnou trať a jeho souprava se čelně střetla s další tramvají. Dalším nepříznivým faktorem bylo i to, že Podle inspekce jde o poslední jednokolejnou trať v zemi, která nemá zabezpečovací zařízení. Na místě zemřeli dva lidé. Třetí oběť podlehla zraněním později v nemocnici. Desítky lidí byly zraněny.