Nákladní auta budou platit za jízdu po mnoha dalších silnicích první třídy. Ministr dopravy Dan Ťok (nest. za ANO) odmítl požadavky dopravců na zmírnění plánů na rozšíření mýta. Nadále tak platí, že stát bude po roce 2019 vybírat mýtné na 900 kilometrech státních silnic, které zatím zpoplatněny nejsou.
Platit se bude na dalších 900 kilometrech silnic, výhrady dopravců Ťok odmítl
Ministerstvo dopravy sice má k dispozici analýzu, podle které by bylo optimální rozšířit mýto ze současných 230 na 474 kilometrů silnic první třídy. Přesto počítá s tím, že zpoplatní 900 kilometrů. Dan Ťok v té souvislosti odkazuje na koaliční dohodu. Vláda se již dříve usnesla, že se má mýto rozšířit nejméně na dalších 850 kilometrů státních silnic a v lednu schválila rozšíření o 900 kilometrů.
Ministr Ťok proto odmítl požadavky Svazu průmyslu a dopravy a dopravců, s jejichž zástupci jednal. „Já za hnutí ANO, za které sedím na ministerstvu dopravy, bych nerozšiřoval mýto. Musím ale akceptovat fakt, že jde o koaliční dohodu a že je potřeba pokračovat, abychom věděli, co se bude s mýtem dít po roce 2019,“ uvedl Ťok.
Prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák je přesvědčen, že by bylo efektivní počet zpoplatněných kilometrů rozšířit o doporučených 474 kilometrů. „My se ztotožňujeme s Deloitte v tom, že vláda má vždy s našimi penězi z daní postupovat zodpovědně, postupovat efektivně,“ uvedl. Mýto je podle něj možné chápat jako druh daně a nemělo by se stát předmětem politické hry.
Ministr ovšem upozornil, že „tady byly mnohem odvážnější návrhy“. Upozornil na úvahy o rozšíření více než o tři tisíce kilometrů silnic nejen první, ale i druhé a třetí třídy. Zdůraznil, že nepovažuje rozšiřování mýtného za vhodný způsob regulace tranzitní nákladní dopravy.
Rozšíření mýtného systému by mělo přijít až s novým provozovatelem. Ministerstvo jej zatím nevybralo, nezná ani technologii, na které bude vybírání mýta v budoucnu postaveno. Kapsch, kterému vypršel desetiletý kontrakt na konci loňského roku, používá mikrovlnou technologii s mýtnými branami. Nyní vybírá mýtné na základě tříletého prodloužení. Do té doby by měla proběhnout soutěž na nového provozovatele.