Opravy silnic jdou pomalu. Zatímco na nich silničáři pracují, rozpadají se jim jiné

3 minuty
UDÁLOSTI: Skoro 17 miliard plánují kraje vydat za opravy silnic, podle odborníků je to málo
Zdroj: ČT24

Výmoly, záplata přes záplatu, chybějící krajnice. Takový pohled je na silnicích v Česku docela běžný. Je tomu tak bez ohledu na kraj a jeho bohatství – děravé silnice jsou v Praze, na Vysočině i na severu Čech. Neustále se hovoří o dluhu vůči silnicím, který navíc příliš neklesá. I když letos slibují kraje v souhrnu sedmnáctimiliardovou investici do komunikací, je to podle odborníků stále málo.

Podle některých expertů totiž není potřeba opravovat silnice, které chátrají již po desítky let, silničáři se musí vracet i k těm, které opravovali poměrně nedávno. Životnost asfaltu je totiž maximálně patnáct let. Na řadu by tedy měla přijít nikoli ta místa, kde se naposledy pokládal asfalt třeba v 70. letech, nýbrž ta, kde proběhla poslední rekonstrukce v minulém desetiletí.

Například ulice U Seřadiště v pražských Vršovicích platí už léta za nejhorší komunikaci v zemi. Má vše, co k rozbité silnici patří – hluboké díry, popraskaný asfalt, zbytky vzájemně se překrývajících záplat a ještě k tomu je úzká. Již třikrát „vyhrála“ anticenu Výmol roku, ačkoli nyní by ji měla čekat vytoužená oprava.

Naštěstí však ulice U Seřadiště nemá příliš velký dopravní význam a slouží především jako parkoviště autobusů. Je však plno jiných silnic, které jsou mnohem důležitější, ale tlumiče na nich i tak dostanou zabrat téměř stejně.

Ilustrací toho může být silnice III/3587. Na první pohled zapadlá silnička od prosince 2015 přímo navazuje na severní část obchvatu Chrudimi. Řidiči tudy mohou pokračovat směrem na Chrast, aniž by si zajížděli přes centrum Chrudimi, což by jinak bylo nutné kvůli chybějícímu obchvatu.

Cesta po silnici III. třídy je však nanejvýš problematická. Je plná výtluků, na vodorovné dopravní značení mohou řidiči zapomenout, a navíc je silnice velmi úzká. „Jednou mi tady sebrali zrcátko,“ vzpomněla na zážitek z jízdy po chrudimské silnici řidička Marie Lešáková.

SÚS Pardubického kraje slibuje, že se situace na silnici navazující na chrudimský obchvat zlepší. „Budeme to realizovat v horizontu měsíce,“ slíbil ředitel SÚS Miroslav Němec.

Pardubický kraj chystá i další opravy, do silnic chce letos dát miliardu. V celé republice pak půjde do krajských silnic II. a III. třídy 17 miliard korun. Podle dopravních expertů však dopad řidiči sotva poznají. Zatímco se totiž některé silnice opravují, jiné se rozpadají. Životnost asfaltu je zhruba patnáctiletá, v současnosti by tedy opět potřebovaly opravu silnice rekonstruované po roce 2000.

  • Praha 2,75
  • Jihomoravský 1,8
  • Středočeský 1,54
  • Jihočeský 1,47
  • Královéhradecký 1,35
  • Olomoucký 1,2
  • Plzeňský 1,2
  • Vysočina 1,2
  • Liberecký 1
  • Pardubický 0,94
  • Zlínský 0,93
  • Karlovarský 0,92
  • Ústecký 0,39
  • Moravskoslezský 0,22
  • CELKEM 16,9
  • zdroj: krajské úřady, TSK

Navíc způsob, kterým se některé cesty opravují, životnost ještě snižuje. Podle předsedy České silniční společnosti Petra Mondscheina se řada zakázek dodělává až ke konci roku, kdy už není vhodné klima. Aby se to změnilo, musely by mít kraje jasnější výhled do budoucna.

„Správci by měli vědět, s jakými finančními prostředky budou plánovat. Ale ne z roku na rok, ale v delším časovém období,“ podotkl Petr Mondschein.

V současnosti totiž dostávají kraje peníze na opravy silnic nižších tříd od státu, ale ne systémově – vláda je vždy až dodatečně schvaluje. Zajistit systémové financování krajských silnic teď mají za úkol resorty dopravy a financí. Návrh je v připomínkovém řízení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie během adventu posiluje hlídky, aktivnější jsou ale i kapsáři

Ozbrojení policisté jsou tradiční a již standardní součástí bezpečnostních opatření během období adventu. Na řadě míst je doplňují i městští strážníci. Vlastní bezpečnostní opatření zavádějí i některá města. Například vjezdy na náměstí, kde jsou trhy, osazují zábranami. Podle policie jde nicméně v celé šíři o preventivní opatření.
před 7 hhodinami

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 9 hhodinami

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 9 hhodinami

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 13 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 15 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 16 hhodinami
Načítání...