Opakování srážky ve Studénce může zabránit i změna spouštění závor

Správa železniční dopravní cesty by měla zvážit způsob, jakým se spouštějí závory na přejezdech a také při rekonstrukcích přejezdů posoudit rizika vyplývající z chování místních řidičů a chodců. Doporučila to Drážní inspekce v závěrečné zprávě z vyšetřování červencové tragické nehody ve Studénce, kde po srážce pendolina s kamionem zemřeli tři lidé.

Nehoda ve Studénce byla pro Drážní inspekci jednou z mnoha mimořádných událostí, které loni vyšetřovala, ale mezi ostatními je na první pohled výjimečná. Málokdy se stává, že ve vlaku při nehodě zemřou cestující, po srážce s kamionem a především jeho nákladem však zemřeli tři. Zranění utrpělo dalších 25 lidí včetně strojvedoucího a tří zaměstnanců SŽDC. Poranění utrpěli kvůli destrukci prvního vozu vlaku, kterou způsobil střet s kamionem a především jeho nákladem, ale také požár pohonných hmot kamionu.

Příčina nehody, která se stala loni 22. července ve Studénce, je jasná: V době, kdy svítila výstražná světla, vjel na přejezd kamion s nákladem palet plechů, který po spuštění závor zůstal na přejezdu stát. Tam do kamionu narazil vlak, který měl pět minut zpoždění kvůli poruše dveří v Ostravě. Za zásadní příčinu nehody proto považují vyšetřovatelé „nerespektování světelné výstrahy“ a za přispívající faktor „neopuštění prostoru železničního přejezdu – nepřeražení sklopeného závorového břevna“.

obrázek
Zdroj: ČT24

Inspekce: Závory by se měly spouštět jinak

Drážní inspekce ale současně doporučila několik změn, které by měly přispět ke zvýšení bezpečnosti na přejezdech a ve vlacích. Jednak by je měly učinit Správa železniční dopravní cesty a Drážní úřad, jednak i České dráhy, jejichž elektrická jednotka řady 680 (Pendolino) do kamionu narazila.

Za drobnou, ale přitom zásadní změnu považuje inspekce zavedení sekvenčního sklápění závor. Při něm se nejprve sklápějí závory, které jsou pro řidiče přijíždějící k přejezdu vpravo, a až po nich závory vlevo, tedy v polovině vozovky, kterou se z přejezdu odjíždí. Zavedení takového způsobu sklápění závor by měla zajistit Správa železniční dopravní cesty, Drážní úřad by potom podle inspekce měl připravit legislativu, která sekvenční sklápění upřednostní.

3 minuty
UDÁLOSTI: Inspekce doporučila sekvenční sklápění závor
Zdroj: ČT24

Generální ředitel výrobce zabezpečovací techniky AŽD Zdeněk Chrdle odhadl, že úprava přejezdu na sekvenční sklápění by stála sto tisíc korun. Nákladnější by byla rekonstrukce přejezdu, který má jen dvě břevna. „Kalkuloval jsem to do půl milionu korun,“ uvedl Zdeněk Chrdle.

SŽDC by také měla při rekonstrukcích přejezdů a rozhodování o jejich zabezpečení vzít v úvahu místní podmínky a to, jak se lidé na konkrétním místě chovají. Doporučení dostalo od vyšetřovatelů i ministerstvo dopravy, které by mělo zpřísnit tresty za nepovolený vjezd na železniční přejezd, ale také „rozšířit povědomí řidičů (…) o možnosti přeražení sklopeného břevna závory“.

Čidla na přejezdech – dobrý nápad?

Drážní inspekce také reagovala na zvažované umístění čidel na přejezdy, které v případě, že na přejezd někdo vjede po spuštění světel, pomohou zastavit vlak. „Drážní inspekce považuje za nezbytné upozornit na možné zneužívání systému ze strany neukázněných uživatelů pozemní komunikace, spočívající (…) v nedovoleném vjíždění na železniční přejezd v době, kdy je to činností přejezdového zabezpečovacího zařízení zakázáno,“ stojí v závěrečné zprávě. Řidiči by tak mohli na čidla spoléhat, a zcela tak paralyzovat železniční dopravu. Pokud tedy budou čidla na přejezdech umístěna, měly by podle inspekce ruku v ruce jít tvrdé postihy.

Českým drahám potom Drážní inspekce doporučila, aby se při výcviku strojvedoucích více zaměřily na zvládání krizových situací, ale také aby pro ně zajistily co nejsnazší únikovou cestu z kabiny. Doporučení ke změnám ve výcviku je však spíš preventivní – podle železničářů i vyšetřovatelů reagoval strojvedoucí ve Studénce velmi rychle. Mluvčí drah Petr Šťáhlavský navíc upozornil, že ČD připravují nákup trenažéru pro strojvedoucí. „Pokud nebudou komplikace, tak bychom tímto trenažérem mohli disponovat během jednoho roku,“ nastínil.

Řidič kamionu jde k soudu

Kromě Drážní inspekce vyšetřovali nehodu policisté. Ti již svoji práci dokončili – řidič kamionu stane ve středu před soudem. Za obecné ohrožení mu hrozí až deset let vězení. Státní zástupce Aleš Boháč očekává, že řízení nepotrvá dlouho, mohlo by skončit tentýž den. Sám obžalovaný s tím, že zůstane ve vězení, počítá. Nedávno prodal byt a požádal o prodloužení vazby, do které šel již krátce po nehodě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 15 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 16 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 20 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 21 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
23. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
23. 12. 2025
Načítání...