Omezení začnou na dalších dvou místech na D1: Na Prahu jen jedním pruhem

Ze dvou hned na čtyři vyskočí počet úseků dálnice D1 mezi Prahou a Brnem, kde musí řidiči očekávat zdržení. Modernizační práce začínají v sobotu ve středních Čechách mezi Psáři a Souticemi a na jižní Moravě mezi Ostrovačicemi a Kývalkou. O víkendu budou omezení výraznější než obvykle, místy bude třeba, aby se auta vešla do jediného pruhu. Po částečném uvolnění pro nedělní odpolední špičku se bude jezdit jedním pruhem opět až do čtvrtka.

Březen je v plném proudu a naplno začíná i stavební sezona na dálnici D1. Letošní část prací začíná v sobotu hned na dvou úsecích. Jak mezi Psáři a Souticemi (48.–56. km), kde jsou práce zcela na začátku, tak mezi Ostrovačicemi a Kývalkou (178.–182. km), kde dělníci pracovali již na podzim, bude od soboty do příštího čtvrtka uzavřen jeden jízdní pruh ve směru na Prahu, upozornilo Ředitelství silnic a dálnic. Půjde o krátkodobá omezení, která souvisejí s přípravou provizorního značení pro další část prací. 

Omezení se netýká neděle, kdy během odpolední špičky otevřou stavbaři ve směru na Prahu i druhý pruh.

  • od soboty dopoledne: ve směru na Prahu uzavřen jeden jízdní pruh, provoz ve zbývajícím pruhu
  • od neděle 15:00: provoz na Prahu ve dvou provizorních jízdních pruzích
  • od pondělí ráno (u Brna od 7 h, na Benešovsku od 10 h): provoz na Prahu v jednom pruhu
  • od čtvrtka: v obou směrech provoz ve dvou provizorních jízdních pruzích, vše v jednom jízdním pásu

Další velké omezení přinesou Velikonoce

I v neděli odpoledne, až budou v obou směrech řidičům k dispozici dva pruhy, je třeba počítat s omezeními, na která si řidiči při modernizaci D1 již zvykli – jízdní pruhy budou užší než obvykle a maximální rychlost snížená na 80 km/h. Stejným způsobem se pak bude jezdit obousměrně. Mezi Psáři a Souticemi ale ještě přijde další větší omezení o Velikonocích, kdy bude doprava ve směru na Brno a na Velký pátek i na Prahu svedena do jediného pruhu. 

Navíc se práce obzvláště dotknou řidičů, kteří by chtěli na křižovatce Psáře na 49. kilometru dálnice najíždět ve směru na Brno, případně sjíždět z dálnice, pokud budou přijíždět od Prahy. Nebude to možné, a to až do června, kdy nynější etapa opravy skončí.

Omezení zatím ve čtyřech úsecích, ale mají přibýt další čtyři

Úseky Psáře–Soutice a Ostrovačice–Kývalka nejsou na dálnici D1 jediné, kde čeká na řidiče omezení. Již na sklonku ledna zahájilo ŘSD přípravné práce mezi Měřínem a Velkým Meziříčím, minulý víkend vypukly práce mezi Hvězdonicemi a Ostředkem. Od pátku se jezdí každým směrem ve dvou pruzích, všechny čtyři jsou vměstnány do jedné poloviny dálnice. V jízdním pásu ve směru na Prahu již začala rekonstrukce vozovky.

Omezení na čtyřech úsecích naráz ještě není maximum toho, čeho chtějí silničáři letos dosáhnout. Přípravné práce by měly během roku začít ještě na čtyřech dalších úsecích, prakticky všechny jsou na Vysočině. Současně by ale měly být dvě z částí D1, kde modernizace již probohá, na podzim zcela hotové. U Kývalky a mezi Hvězdonicemi a Ostředkem totiž stavbaři letos navazují na práce, které udělali již loni. Na podzim by proto měli mít práce hotové.

obrázek
Zdroj: ČT24

Modernizace dálnice D1 se týká části od Mirošovic po Kývalku. Do Mirošovic vede z Prahy šestipruhová část rekonstruovaná v 90. letech, úseku od Kývalky kolem Brna se týká jiný projekt. Ministerstvo dopravy rozhodlo, že je potřeba dálnici opravit, v létě 2011 poté, co betonové panely vytvořily na Benešovsku nebezpečný schod, a dálnice tak důrazně připomněla, že již je dávno za plánovanou životností.

Výsledkem oprav, které jsou rozvržené do dvou desítek úseků, je nejenom klidná jízda, ale také rozšíření jízdních pásů. V obou však i po dokončení modernizace zůstávají pouze dva jízdní pruhy.

  • úsek 1, most Šmejkalka: v původním stavu
  • úsek 2, Mirošovice – Hvězdonice: v původním stavu
  • úsek 3, Hvězdonice – Ostředek: modernizace probíhá od roku 2015
  • úsek 4, Ostředek – Šternov: v původním stavu
  • úsek 5, Šternov – Psáře: dokončeno
  • úsek 6, Psáře – Soutice: modernizace probíhá od roku 2016
  • úsek 7, Soutice – Loket: v původním stavu
  • úsek 9, Loket – Hořice: dokončeno
  • úsek 10, Hořice – Koberovice: v původním stavu
  • úsek 11, Koberovice – Humpolec: v původním stavu
  • úsek 12, Humpolec – Větrný Jeníkov: vláda schválila parametry výběrového řízení
  • úsek 14, Větrný Jeníkov – Jihlava: dokončeno
  • úsek 15, Jihlava – Velký Beranov: vláda schválila parametry výběrového řízení
  • úsek 16, Velký Beranov – Měřín: v původním stavu
  • úsek 18, Měřín – Velké Meziříčí, západ: modernizace probíhá od roku 2016
  • úsek 19, Velké Meziříčí, západ – Velké Meziříčí, východ: v původním stavu
  • úsek 20, Velké Meziříčí, východ – Lhotka: probíhá výběrové řízení
  • úsek 21, Lhotka – Velká Bíteš: dokončeno
  • úsek 22, Velká Bíteš – Devět křížů: probíhá výběrové řízení
  • úsek 23, Devět křížů – Ostrovačice: v původním stavu
  • úsek 25, Ostrovačice – Kývalka: modernizace probíhá od roku 2015