Odhalení chyby v jednotných přijímacích testech na osmiletá gymnázia nemění nic na úspěchu uchazečů, kteří se o svém přijetí již dozvěděli. Podle ministerstva školství ředitelé nemohou revidovat již zveřejněné seznamy přijatých uchazečů. Pokud se však zjistí, že někdo měl být přijat a kvůli chybnému zadání nebyl, školy ho musí přijmout také. Dvě správné odpovědi u jedné z otázek zatím pomohly k přijetí dvěma žákům. Ministr školství chce pojistku, aby se taková situace už neopakovala.
Odhalení chyby v testech nikomu neublíží, někomu na gymnázium naopak pomůže
V seznamech studentů přijatých ve druhém řádném termínu na osmiletá gymnázia se nebude škrtat. „Pokud ředitel školy zveřejnil seznam přijatých uchazečů do osmiletého gymnaziálního oboru vzdělání již v pátek, pak tento seznam přijatých uchazečů je platný,“ oznámil náměstek ministra školství Václav Pícl.
Zároveň však v případě, že některému z původně neúspěšných uchazečů pomůže změna výsledků testů, musí být přijat také. Kdyby to znamenalo, že má některé gymnázium vyšší počet úspěšných uchazečů o studium, než byl předpokládaný počet přijatých, může požádat o výjimku svého zřizovatele. Díky výjimce je možné přijmout až čtyři žáky navíc.
„Chtěl bych uklidnit rodiče i žáky, že chyba, ke které došlo, nebude mít vliv na přijímací řízení,“ zdůraznil ministr školství v demisi Robert Plaga (ANO).
- Které z následujících slov obsahuje kořen skládající se ze čtyř hlásek?
- A) objevili
B) zabručeli
C) rozběhla
D) nevydržela - Klíč řešení úloh uváděl, že správně je pouze odpověď B, ve které se kořen slova „bruč“ vyslovuje se čtyřmi hláskami. Jenže správně je také odpověď C, kde je sice kořenem slova „rozběhla“ třípísmenné „běh“, které se ale ve skutečnosti vyslovuje „bjech“, a tudíž v něm jsou taktéž čtyři hlásky. Hláska je základní jednotka zvukové stránky řeči.
Analýza zjistila, že odpověď v jednotných přijímacích zkouškách, která nebyla původně považována za správnou, ale nakonec vyšlo najevo, že je rovněž přípustná, vybralo 1146 uchazečů a změna hodnocení by mohla teoreticky pomoci až 721 žákům na 234 školách.
Skutečný počet ale zřejmě bude podstatně nižší, po novém vyhodnocení na 230 z 234 gymnázií se našli jen dva uchazeči, kteří zřejmě budou přijati. Konečná čísla ze všech škol zřejmě budou známa nejdříve ve středu.
Podle sobotního vyjádření ředitele Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) Jiřího Zíky vybírali uchazeči odpověď, u které se až dodatečně ukázalo, že je správná, nejméně často ze všech – zvolilo ji jen osm procent žáků.
„Pochopitelně to byla nepříjemná situace a přidělalo nám to práci, každopádně ale Cermat situaci vyřešil velmi rychle,“ říká Renata Schejbalová, předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií a ředitelka pražského Gymnázia Nad Štolou. Na chybu v testu je upozornil šéf Cermatu e-mailem, mimochodem také s chybou.
Selhal lidský faktor, tvrdí šéf Cermatu
Úlohy prošly kontrolou před výrobou, dalšími kontrolami před testováním a každý vyplněný test pak kontrolovaly speciální komise Cermatu a poté i ministerstva školství. „Bohužel v tomto případě lidský faktor selhal ve všech těch stupních. Z mého pohledu to není systémový problém,“ míní šéf Cermatu.
Ministru školství se ale takové vysvětlení nezdá. „Já si myslím, že při vícenásobných kontrolních mechanismech je pochybné, že by mohl selhat pouze lidský faktor,“ uvedl. Chce proto vědět, jak se chyba stala, a žádá pojistku, aby se neopakovala. „Budu od pana ředitele (Cermatu) chtít vědět, jakým způsobem jsou nastaveny kontrolní mechanismy a jak k selhání vícenásobné kontroly mohlo dojít,“ řekl.
„Mně se líbí úkoly zaměřené na čtenářskou gramotnost, tedy hledání informací v textu. Ale asi bych tam dala méně gramatických jevů,“ souhlasí Renata Schejbalová, předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií a ředitelka pražského Gymnázia Nad Štolou.
Testů v druhém řádném termínu na osmiletých gymnáziích se mělo zúčastnit přes 13 tisíc žáků. O osmiletá gymnázia je mezi zájemci o maturitní obory největší zájem. Alespoň jednu přihlášku na osmileté gymnázium si letos podalo 18 833 dětí, což je pětina všech letošních zájemců o maturitní obory.