Pro majitele starších aut, ale také pro ty, kdo jezdí málo nebo třeba nechávají svůj stroj přes zimu stát – jako třeba motocyklisté – může představovat problém nové palivo, které se začne na čerpacích stanicích v Česku prodávat od ledna. Bude to benzin s označením E10 s vyšším podílem biosložky. Motory v moderních autech, která pravidelně jezdí, by se s ním měly vyrovnat bez nesnází. Když ale zůstane palivo v nádrži příliš dlouho, může nastat problém. U starých motorů zase hrozí poškození palivové soustavy.
Nástup šetrnějšího benzinu E10 zkomplikuje provozování starších aut i odstavování na zimu
Benzin E10, v němž může být až desetiprocentní podíl etanolu, bude podle petrolejářů použitelný tři měsíce. Problém je v tom, že etanol na sebe váže vodu. Jednak pak hrozí, že se po čase takto oddělí od benzinu a znemožní jeho přístup z nádrže do motoru, jednak hrozí koroze. „Když se ta sraženina nebo voda dostanou do vstřiků, tak to koroduje. Vstřiky jsou choulostivá záležitost – vysadí a nefungují,“ varoval majitel autoservisu Roman Lahoda.
Etanol je i v běžném benzinu, který se tankuje dnes, ale jeho podíl je poloviční. I tak se může vyskytnout problém. Ten by naopak neměl při běžném provozu u moderních aut představovat benzin E10. Stačí, když se spotřebuje dřív, než začne etanol reagovat s vlhkostí vzduchu. Pro ty, kdo například odstavují vozidla na zimu, to však potíž bude. Nechají-li v nádrži benzin, hrozí jim, že na jaře nenastartují.
Palivo E10 od Nového roku nahradí na mnoha benzinkách stávající Natural 95 – totiž palivo E5, které má jen pětiprocentní podíl biosložky. Pro ty, kdo jezdí zřídka či dlouhodobě odstavují vozidlo, to znamená, že budou muset spíše sáhnout po pistoli, ze které teče dražší prémiové palivo. „Budeme muset sáhnout hlouběji do kapes a kupovat si benzin bez toho,“ připustil motorkář Jiří Ledinský.
A podobně budou muset po vysokooktanovém benzinu, který používá jinou biosložku než etanol, sáhnout i ti, kdo mají starší auta. Tím se ale nemyslí jen opravdu stará auta – trabanty, stodvacítky nebo golfy první a druhé generace.
Podle webu, který provozuje Evropská asociace obnovitelného etanolu (ta sdružuje výrobce biosložky), není palivo E10 vhodné například ani pro motor 1,3 OHV od Škody, používaný ve feliciích až do konce jejich výroby, první generaci motoru FSI od Volkswagenu, který je v různých autech této značky, a také Audi z počátku století, nebo dvoulitrové turbomotory z počátku století od Renaultu.
Palivo E10 představuje u těchto motorů riziko pro palivovovou soustavu, která je závislá na plastových hadičkách. „Není na to uzpůsobena. Tehdy se počítalo, že v tom bude běhat čistý benzin,“ poznamenal Lahoda. Konkrétně hrozí, že látka, která má plast změkčovat, přestane po reakci s etanolem působit, a hadička praskne.
Důvodem, proč se přes tyto nevýhody bude benzin E10 prodávat, je jeho větší šetrnost k životnímu prostředí. „Způsobuje dokonalejší spalování, tedy nižší emise CO2. U vozidel s katalyzátory dokonce dochází ke snížení uhlovodíků,“ uvedl mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Václav Loula.