Fungující vlečky jsou na české železnici čím dál vzácnější. Občas se sice objeví firma, která tu svoji obnoví, většinou ale vítězí silnice. Ministerstvo dopravy chystá kroky, které by měly železniční nákladní dopravu upřednostnit před kamionovou. Té zdraží mýto, naopak na kolejích se mohou těšit na kompenzace části svých nákladů.
Nákladní dopravu má převést na koleje třeba zdražení mýta. Vlečky zatím dál mizí
Kamiony v současnosti převezou asi čtyřnásobek objemu zboží oproti nákladním vlakům. Jsou sice o trochu dražší, pro přepravce je ale mnohem snazší obrátit se na řidiče než vypravit vagon.
V současnosti je problém hlavně v tom, že je železniční nákladní doprava oproti té silniční málo flexibilní – což je zase důsledek malé poptávky. Protože je méně jednotlivých vozových zásilek, je také méně vlaků sestavených z nich. Firma, která nestihne svůj vagon naložit včas, tak musí čekat třeba až do dalšího dne. V železniční nákladní dopravě v současnosti převažují ucelené soupravy, například 30 vagonů uhlí jedoucího z dolu do elektrárny nebo kontejnery přepravované z německého přístavu do překladiště.
Menším přepravcům se příliš nevyplatí spoléhat se na železnici a vesměs to nedělají. Když některá firma obnoví vlečku – jako se to nedávno stalo v pivovaru v Potštejně –, je to spíše z přesvědčení. „Pustili jsme se do toho proto, že je to správná věc, jsme o tom přesvědčeni, jsme tady mašinkáři. Ale logisticky je to náročnější. Není to taková sranda jako poslat to kamionem,“ podotkl obchodní zástupce pivovaru Filip Kočí. A jestliže v Potštejně vlečku obnovili, v Jiříkově naopak vytrhali koleje u starého nádraží, kde se nakládalo dřevo.
Železniční dopravci nevnímají ani politickou podporu svého podnikání. „Kdejaký politik se snaží, aby do všech průmyslových areálů vedla silnice. Asfalt vítězí, nevšiml jsem si, že by se politici – až na výjimky – takto zasazovali o rozvoj vlečkové dopravy,“ poukázal výkonný ředitel sdružení nákladních dopravců Žesnad Oldřich Sládek.
Ministerstvo dopravy nyní plánuje novinky, které mají nákladní železniční dopravu podpořit. Na jedné straně zvedne silničním dopravcům asi o 15 procent mýtné, na straně druhé železničním dopravcům vynahradí asi čtvrt miliardy, které musí platit na podporu obnovitelných zdrojů.
Přesun části nákladů na koleje je nutný i proto, že současná silniční infrastruktura kamiony už jen sotva zvládá. Některé úseky dálnic nákladní doprava pravidelně ucpává, třeba na D8 před sjezdem do Kbelské ulice bývá pravidelně dlouhá kolona. Navíc není dost záchytných parkovišť, kde by mohli řidiči odpočívat. Silniční dopravci plán ministerstva na zdražení mýta akceptují. Varují však, že vyšší náklady zaplatí hlavně zákazníci.