Nehod, kde je hlavním pojítkem železnice, neubývá – právě naopak. Co je potřeba změnit pro větší bezpečnost na tratích? Ve čtvrtečním Interview ČT24 byl hostem generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Svoboda.
Na všech železničních přejezdech u silnic prvních tříd budou závory, říká šéf SŽDC
Nehoda nákladního vlaku u Mariánských Lázní vyústila ve spor mezi dopravcem a SŽDC. Vlak vjel na místo nehody viditelně rychleji než povolenou třicítkou. Podle některých strojvedoucích ale bylo v daném úseku omezení rychlosti nedostatečně označeno. České dráhy proto požádaly dva dny před nehodou SŽDC o úpravu.
„Některé věci lze třeba vylepšit, ale předpisy - dle mého názoru - byly ze strany provozovatele splněny,“ vyjádřil se k incidentu generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. „Dopravce by měl naopak zvýšit komunikaci se svými zaměstnanci,“ uvedl.
„Na úseku před nehodou jelo více než 400 vlaků a projely v pořádku,“ řekl Svoboda s tím, že jeho společnost předpisově splnila vše.
Podle něj je potřeba zlepšit komunikaci mezi dopravci a správcem železniční sítě. „Vše předpisy neošetříte,“ uvedl a dodal, že není na místě, aby se hned měnily. „Denně vyjíždí víc než osm tisíc vlaků, to by mohlo opravdu způsobit kolaps v dopravě,“ podotknul.
Pomoct by mohly například společné workshopy, domnívá se Svoboda. „Nedávno jsem spojil dopravce s našimi dispečery. Vyjeli si spolu ve vlaku, probírali otázky komunikace mezi dispečerem, výpravčím, strojvedoucím,“ řekl Svoboda. „Myslím, že přesně tyhle věci si provoz, který je v současné době opravdu velmi naplněn, zaslouží. Já pro to dělám maximum,“ dodal.
Svoboda: Nehody na přejezdech souvisí s nepozorností
V létě se mimo jiné zvýšil počet nehod na železničních přejezdech. „Já bych to všeobecně nazval roztěkaností všech, co něco obsluhují nebo něco řídí,“ vyjádřil se ke statistice Jiří Svoboda s tím, že podle něj tragické nehody souvisí právě s nepozorností. „Třeba je před přejezdem stopka, ale stejně ten, kdo jede s autem, tam hned vjede, aniž by se rozhlédl,“ řekl.
Na zlepšení dané situace podle Svobody SŽDC pracuje. „Samozřejmě platí, že nejlepší přejezd je žádný - čili mimoúrovňový - ale to se nám v tom celkovém objemu ze dne na den nepodaří,“ podotknul.
„Na více než devět a půl tisíce kilometrů tratí máme více než sedm tisíc šest set přejezdů,“ upozornil Svoboda. Rušit se je ale správcům legislativně příliš nedaří. „Podpora samospráv je minimální,“ poznamenal.
Cesta, kterou se SŽDC vydala, je proto označování přejezdů. „V loňském roce jsem zadal, že na silnicích první třídy - což je 164 přejezdů - budou vždycky umístěny závory. To se nám daří, 117 přejezdů již je vybaveno a v letošním roce přibyde dalších 15,“ poznamenal.
Celý rozhovor je k dispozici ve videu.