Plzeň - V letošním roce a dalších třech letech by měl Státní fond dopravní infrastruktury poskytnout 100 miliard korun ročně na dopravní stavby. Zvýšení z loňských 70 miliard Kč zajistí zejména EU. Řekl to náměstek ředitele SFDI Jiří Novák. Letos má jít na výstavbu silnic, kolejí i vodních cest minimálně 96 miliard korun, což je rekord. Do rozpočtu ještě přibude dalších pět miliard korun z EU, které fond vydal v minulých letech na předfinancování staveb hrazených fondy EU.
Na dopravní stavby by mělo jít čtyři roky vždy přes 100 miliard korun
„Sám fond letos vydá 45 miliard korun, což je vysoké číslo díky většímu výběru daní a úsporám v minulých letech,“ řekl Novák. Zhruba 33 miliard korun dostane letos stát od EU a 11 miliard Kč bude tvořit úvěr od Evropské investiční banky, který nedávno schválila sněmovna ve výši 34 miliard Kč; skončí v roce 2011. Každoročně se dá čerpat 11 miliard Kč.
„U evropských fondů na dopravu jsme teď na schválených 145 miliardách korun, z nichž gró bude čerpáno v letech 2008 až 2011, což představuje zhruba 30 miliard ročně,“ řekl Novák. Hlavním zdrojem je až do roku 2013 operační program Doprava. Šance je na peníze z dalších fondů. Hodně peněz půjde do regionů, zejména na krajské silnice II. a III. třídy, obnovu vozového parku a stavby integrovaných terminálů veřejné dopravy.
Suma kolem 100 miliard korun, každoročně investovaná do infrastruktury, by se v ČR investovala v průběhu celého evropského financování, kdy se mají dotace zvyšovat a budou stabilní půjčky od EIB.
Díky dotacím EU čeká v letech 2008 až 2013 české dopravní stavitelství velký boom. Poté se bude muset více spolehnout na projekty PPP, v nichž spolupracuje stát a obce s privátními investory.