Modernizované Pendolino má nové sedačky. První třída už není totéž co druhá

21 minut
Speciální vysílání ČT24 k modernizaci Pendolin
Zdroj: ČT24

Nová sedadla, jiné barvy v interiéru, dětské kino či přehledné LCD displeje namísto panelů s diodovými zobrazovači nalezli cestující ráno v Pendolinu, které odjíždělo z Prahy do Košic. Po sobotním představení vyjela nyní první modernizovaná jednotka s cestujícími na pravidelnou linku.

Před necelými třinácti lety, kdy poprvé svezly cestující, byly sice jednotky Pendolino na české železnici malým zjevením, ale od té doby se leccos změnilo. Ve srovnání s moderním interiérem jednotek Leo Expressu či vagonů, které nakoupil Regiojet v Rumunsku, jsou již přežité. České dráhy se to pokouší změnit revitalizací jejich interiéru – za každou modernizovanou soupravu zaplatí 35 milionů korun.

„Rozhodli jsme se provést komplexní obnovu, která se týká interiéru oddílů pro cestující, toalet, vybavení bistrooddílu, sedadel, nebo elektrických zásuvek,“ upřesnil Miroslav Kupec z vedení Českých drah. Designér Jiří Španihel, který je pod novou podobou interiéru podepsán, upozornil také na nové diodové osvětlení s využitím stříbrných odrazných desek na stropě.

Významný rozdíl postřehnou cestující u sedadel. V původním provedení Pendolina u Českých drah byla shodná sedadla v první i druhé třídě, lišila se pouze barvou potahu a tím, že v první třídě převažovalo uspořádání, kdy cestující seděli čelem k sobě, zatímco ve druhé třídě hrálo prim „letecké“ uspořádání se sedadly v řadě za sebou.

Nový interiér Pendolina – 2. třída
Zdroj: České dráhy

V revitalizovaném Pendolinu jsou sedadla v první a druhé třídě odlišná, v první třídě jsou potažená kůží. Počet sedadel v první třídě však zůstal prakticky stejný (zmizela pouze jedna sedačka, kterou nahradila police na zavazadla). Rozložení sedadel se nezměnilo ani ve druhé třídě, zůstávají tedy pouze tři sedadla na šířku vozu v jedné řadě. 

Dráhy představily koncem roku 2015 svůj nový designový manuál, který měl sjednotit podobu interiéru nových vozidel. Ačkoli i poté přicházely do provozu nové řady vagonů – zejména modernizované velkoprostorové vozy pro vlaky do Berlína – ještě se v nich manuál nijak nepromítl. Naopak v podobě prvního revitalizovaného Pendolina již je patrný. Mluvčí drah Radek Joklík uvedl již dříve, že rozsah obnovy dopravce konzultoval „s předními designery v oblasti kolejových vozidel Jiřím Španihelem a Patrikem Kotasem“. Španihel je podepsán pod designovým návrhem, zatímco Kotas vytvořil původní podobu interiéru českých Pendolin.

Revitalizované Pendolino
Zdroj: Josef Vostárek/ČTK

Jako první dostalo novou podobu Pendolino číslo 005. Dráhy mají v současné době šest provozuschopných jednotek tohoto typu, probíhá již modernizace druhé z nich. Úpravy si zajišťují ČD samy. „Pracoviště v Praze jsme speciálně upravili, abychom mohli celou 200metrovou jednotku renovovat najednou – na dvou kolejích zároveň,“ přiblížila mluvčí společnosti Monika Bezuchová. Druhé revitalizované Pendolino by mělo zasáhnout do provozu v listopadu. Pak budou následovat úpravy ostatních, celá flotila Pendolin bude v novém po prázdninách příštího roku, nastínila mluvčí Bezuchová.

V prvním čtvrtletí příštího roku by podle Michala Štěpána, který je jako člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu, měla být hotová také oprava části jednotky poničené při tragickém střetu s kamionem v roce 2015.

Pendolino
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Během postupné modernizace ale jednotlivé soupravy chybějí drahám v běžném provozu. Podle mluvčího společnosti Petra Šťáhlavského jezdí místo nich „spoje v kvalitě Intercity“ s klimatizovanými vagony se zásuvkami a restauračním vozem. Náhradní soupravy se objevují od července zpravidla na jednom páru spojů Supercity denně a dráhy s nimi počítají až do prosince.

Jednotky Pendolino jezdí v Česku s cestujícími od prosince 2004. Úvěr, který si na Pendolina vzaly, splatily ČD v roce 2014. Dráhy o Pendolinech tvrdí, že jsou v provozním zisku, ačkoli v době, kdy je splácely, končil provoz v účetní ztrátě. Konkurent drah Leo Express loni na podzim vydal prohlášení, podle kterého před příchodem konkurence „ČD účtovaly na trase Praha–Ostrava přes 600 Kč za jízdenku do Pendolina a vykazovaly ztrátu“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 1 hhodinou

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 2 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 2 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
16:35Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 11 hhodinami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
před 14 hhodinami

Kaligrafie, háčkování či výroba svíček. Zájem o ruční dovednosti stoupá

Od digitálního světa se někteří mladí lidé vracejí k ručním dovednostem. Například ke kaligrafii, háčkování nebo ručnímu šití. Zájem o takové kurzy podle oslovených organizátorů roste. Vyhledávají je hlavně mladí lidé, maminky s dětmi, ale i firmy – jako benefity pro své zaměstnance.
před 14 hhodinami

Únavový syndrom by se mohl dát rozpoznat z krve, ukazuje nový test

Vyčerpání i projevy podobné chřipce, tak vypadají možné příznaky chronického únavového syndromu. Podle odhadů v Česku žijí desítky tisíc lidí s tímto onemocněním. Chronický únavový syndrom se nejčastěji objeví v mladém a středním dospělém věku. Stanovení diagnózy je ale velmi obtížné a nemocní se často setkávají s nedůvěrou a nepochopením. I proto se vědci v zahraničí snaží vyvinout diagnostickou metodu, která by nemoc potvrdila třeba z odběru krve.
před 15 hhodinami
Načítání...