Ministerstvo školství bude od listopadu na základních a praktických školách zjišťovat, kolik se v jakých studijních programech vzdělává romských a sociálně znevýhodněných dětí. Jde o reakci na rozsudek Evropského soudu z roku 2007;crop;, podle kterého jsou romské děti u nás ve vzdělávání diskriminované. Současná praxe ukazuje, že v některých školách stále dochází k segregaci těchto dětí. Potvrzuje to i čerstvá zpráva Školní inspekce ze základní školy v Krásné Lípě.
Ministerstvo začne sčítat sociálně znevýhodněné žáky. Nechce opakovat situaci v Krásné Lípě
Inspekce začala základní školu v Krásné Lípě kontrolovat už začátkem roku. Část rodičů tehdy upozornila na segregaci romských žáků do jedné společné třídy. Inspektoři nařídili škole nápravu v přístupu k výuce i v její kvalitě. Přesto zůstali žáci celý zbytek školního roku rozdělení stejně.
Podle starosty města Jana Koláře byla třída zaměřena na prvňáky, kteří nechodili do mateřské školy. Chyběl v ní ale asistent pedagoga a intenzivnější přístup ve výuce. Děti učil pouze nekvalifikovaný učitel.
Výuka se sice zlepšila, poradenské pracoviště ale nefunguje
Některé výhrady inspekce škola napravila. „Vyměnili jsme třídní učitelku v kritizované třídě. Napravili jsme věci a přiznali jsme drobné pochybení,“ řekl Kolář.
Podle náměstka ústředního školního inspektora Ondřeje Andryse se výuka v jistém směru opravdu zlepšila. „Klíčové je ale nastavení fungování poradenského pracoviště. A to se v Krásné Lípě pořád nedaří,“ hodnotil situaci.
Kromě toho inspekce kritizovala i další kroky školy. Například zde nefunguje individuální podpora žáků, hodnoceni jsou pouze souhrnně. Již v minulosti inspekce navrhovala, aby zřizovatel ředitelku Ivanu Preyovou odvolal, ten to odmítl.
- Neúčinná podpora jednotlivých žáků 1. A
- Nevyužívání sebehodnocení žáků
- Nepoužívání portfolia žáků
- Přetrvávající oddělené vzdělávání žáků romského původu
„Ministerstvo je v těchto případech velmi omezeno. Může tlačit na zřizovatele a může poslat kontrolu inspekce, což činí,“ uvedla mluvčí ministerstva školství Jarmila Balážová.
Odhady počtu žáků budou dělat ředitelé škol
Podobný postup škol považuje ministerstvo za nepřijatelný. Aby se ukázalo, kde a jak jsou romské děti vzdělávány, bude ministerstvo tyto žáky sčítat. Kvalifikované odhady pak podle mluvčí Jarmily Balážové poslouží ke kontrole situace: „Abychom věděli, zda dochází nebo nedochází k navyšování počtu takto vzdělávaných dětí.“
Odhady počtu budou již počtvrté dělat ředitelé škol. Podle zadaných kritérií vyplní, kolik romských a sociálně znevýhodněných dětí navštěvuje jejich školu a podle jakých programů se vzdělávají.