Nedostatečné rozestupy v hromadné dopravě zvyšují riziko přenosu koronaviru. Na železnici k tomu přispěl sám stát. Umožnil dopravcům zkrátit soupravy. Kraje, které přišly o část příjmů, zase škrtají v jízdních řádech.
Ministerstvo dopravy umožnilo zkrátit vlakové soupravy. V nich tak bývá plněji, než žádají opatření
Rychlík, který spojuje Prahu s Kladnem, má dva vagony oproti standardním čtyřem. Kvůli tomu je v něm až do Hostivic víc lidí, než dovoluje pandemické omezení. To si žádá maximálně jednoho cestujícího na dvě sedačky.
„Jednu chvíli jezdily čtyři vagony. Bylo to trošku lepší, ale poslední dobou jezdí dva vagony a lidé jsou hodně nacpaní. A je to nepříjemné,“ popisuje svou zkušenost cestující Petra Koderová.
„K omezení kapacit železničních vagonů došlo po vyhlášení nouzového stavu, a to postupem dohodnutým s objednavatelem na základě výrazného propadu počtu cestujících,“ vysvětluje mluvčí Arrivy Jan Holub.
U Českých drah je při zkracování souprav teď například obvyklé, že příměstské vlaky jezdí jen na jednu jednotku CityElefant místo dvou. Uvnitř tak lidé sedí často blízko u sebe.
Současná kapacita je dostatečná, tvrdí České dráhy
Podle Českých drah převážejí vlaky společnosti v průměru asi padesát procent obvyklého počtu cestujících. Současná kapacita spojů je v tomto ohledu dostatečná, tvrdí České dráhy a snaží se bezpečnost posilovat čištěním a dezinfekcí.
„Vzhledem k přísným bezpečnostním opatřením je množství pasažérů omezeno kapacitou vlaku, který je povinně místenkový. Nemůže se tedy stát, že by na sebe byli cestující namačkáni,“ tvrdí zase společnost Leo Express.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že situaci sleduje a že ke zkracování dalo svolení. „Konzultujeme to, pružně reagujeme, šetří to náklady nám i dopravcům,“ uvedl mluvčí resortu František Jemelka.
Nejde přitom jen o peníze. České dráhy trápí také problémy s CityElefanty, kvůli kterým je asi třetina vozidel mimo provoz. Nedostatek řeší náhradami a rušením těch vložených spojů, které v Praze zahušťují dopravu na patnáctiminutové intervaly. Společnost Arriva zase trápil nedostatek provozuschopných souprav, už když přebírala od ČD největší porci linek. Tyto problémy nicméně vyřešil koronavirový útlum dopravy.