K nejčastějším příčinám dopravních nehod patří nepřiměřená rychlost, nedostatečná pozornost řízení vozidla anebo také únava v podobě mikrospánku. V tomto případě je základní prevencí sedat za volant vyspalý, při delší cestě pak jízdu hned po prvních varovných příznacích přerušit a odpočinout si.
Mikrospánek bývá záludný. Prevencí je dostatečný odpočinek a nepodceňování únavy
Lékař Martin Pretl vede v Praze spánkovou poradnu Inspamed a uvádí, že i krátkým zdřímnutím na trase dokáže řidič nabrat síly na další cestu, pokud jinak spí normálně.
V poradně mají pokoj pro pacienty, kde spánek pacientů celou noc monitorují. Velkou část z nich sem přivádí právě opakované mikrospánky. „U pacientů to nejvíce souvisí se spánkovou apnoí tedy zástavy dechu během spánku, které jsou spojené s chrápáním,“ vysvětluje Pretl.
Lidé s takovými obtížemi by pak měli být ostražití, pokud sedají za volant. Odborníci proto radí při prvních známkách únavy okamžitě zastavit. „Velmi často dokáže přijít nenadále, ten mikrospánek trvá tři až patnáct vteřin. Je to vlastně normální usnutí, ale potom nastává rychlé probuzení, “ doplňuje Pretl.
Nepodceňovat varovné příznaky
Během několikavteřinového mikrospánku dokáže řidič ujet i stovky metrů. „Myslí si, že se po tomhle incidentu vlastně probudil, ale ve skutečnosti je situace daleko zrádnější. Další mikrospánek nastoupí s ještě větší razancí,“ řekl vedoucí Ústavu dopravních prostředků Fakulty dopravní ČVUT v Praze Petr Bouchner.
V simulovaných podmínkách sledují na ČVUT figuranty, kteří čtyřiadvacet hodin nespali. Podle toho navrhují bezpečnostní systémy do aut. Jejich úkolem je mikrospánek rozpoznat. K varovným příznakům patří častější mrkání a zívání. Usínající řidiči také méně hýbou rukama. V takovou chvíli by už ale měl být šofér ideálně na odpočívadle.