Masové nehodě na rakouské dálnici nezabránily ani světelné nápisy

Vídeň - Úterní hromadné nehodě na rakouské dálnici A1 nezabránily ani světelné nápisy varující před mlhou a nepříznivými podmínkami. Zdůrazňuje to dnes rakouský tisk, podle něhož nese díl viny na karambolu téměř každý z účastníků nehody. Do havárie bylo podle nejnovějších údajů policie zapojeno celkem 68 aut, jedna osoba byla usmrcena, 18 těžce a 60 lehce zraněno. Na neštěstí se podle dálniční policie podílelo i pět českých aut, jejich řidiči ale zůstali nezraněni.

Nehoda se stala ve spolkové zemi Salcbursko nedaleko jezera Attersee v úseku mezi obcemi St. Georgen a Seewalchen. Tento úsek je známý častými mlhami, a proto tam bylo instalováno několik světelných tabulí, které v případě nepříznivých podmínek řidiče varují. Nápisy na tabulích jsou však pouze v němčině a bez dalších obrazových symbolů. K mlze se navíc tentokrát přidalo husté sněžení a kluzká vozovka.

Podle autoklubu ÖAMTC všechny tabule v době nehody fungovaly, ale řidiči přesto nezpomalili a nedodržovali bezpečnou vzdálenost mezi vozidly. Také společnost pro výstavbu a údržbu dálnic Asfinag zdůrazňuje, že pro bezpečnost provozu bylo učiněno maximum a hlavní příčinou je nekázeň řidičů.

Odstraňování následků nehody trvalo až do večerních hodin, provoz na dálnici v obou směrech byl obnoven ve 20:30 SEČ, tedy více než deset hodin po nehodě.

Způsobené škody zatím nebyly odhadnuty. Rakouské pojišťovny při účasti více než dvaceti domácích vozidel pověřují vyřizováním škod vždy jen jednu pojišťovnu. Vzhledem k tomu, že většina účastníků takové nehody je považována za spoluviníky, musejí rakouští řidiči, kteří mají jen povinné ručení, počítat s tím, že 25 až 50 procent škod na vlastním vozidle budou muset uhradit sami.

V Rakousku je to za posledních šest let čtvrtá hromadná havárie na dálnici, k dosud nejhorší došlo v září 2002 na stejném úseku A1. Tehdy havarovala stovka vozidel a o život přišlo osm lidí a 57 bylo zraněno.

Vydáno pod