„Kredence“ a „Krokodýli“ letos dojezdí

Olomouc – Na českých kolejích jsou letos naposled v pravidelném provozu k vidění prastaré motorové vozy řady 831 přezdívané „Kredenc“, které brázdí republiku už od roku 1949. Motoráky, z nichž všechny dosud jezdící dostaly v 80. letech nový motor, výrazným způsobem přispěly k poválečné motorizaci železnic. Současně s nimi odejdou definitivně do železničního „důchodu“ i novější motoráky řady 851 známé jako „Krokodýl“ z 60. let.

„Kredence“ budou do prosince pravidelně k vidění na Šumpersku, v současnosti jezdí na několika spojích linek Zábřeh–Šumperk a Šumperk–Jeseník. „Jde o nejstarší dosud turnusově provozovaná vozidla Českých drah, respektive o nejstarší dosud provozovanou konstrukci,“ upozornil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Je možné, že se s nimi cestující náhodně setkají i v příštích letech, pokud se dráhy rozhodnou vypravit starý motorák v případě poruchy některého z novějších vozidel. Z podobného důvodu je dodnes občas možné setkat se s „Kredencí“ na Klatovsku. Motorové vozy tohoto typu jsou rozšířené také mezi soukromými dopravci, i nadále se tak budou objevovat na výletních vlacích, které jezdí v sezoně například po Pražském Semmeringu nebo po Švestkové dráze.

„Krokodýli“ budou ještě několik měsíců pravidelně k vidění na Olomoucku a podobně jako jejich starší bratranci také na Šumpersku. Zatím jezdí na několika spojích především na linkách Olomouc–Šumperk, Olomouc–Uničov nebo Šumperk–Jeseník.

Motorové vozy tehdejší řady M262.0 začaly vyrábět Královopolské strojírny v roce 1949. Na vývoji vozidla se podílely také ČKD a Vagonka Studénka, která produkovala pozdější série vozidel. Kromě „Kredence“ se jim přezdívalo také „Dřevák“ nebo „Dvaašedesátka“. Během jedenácti let vzniklo 250 motoráků ve třech sériích. Vozy první a druhé série jsou „hranatější“ oproti nejrozšířenějším motorákům třetí série. K vidění byly především v 50. a 60. letech na řadě významných neelektrizovaných tratí, kde vytlačily parní lokomotivy z čela rychlíků. Provozně náročnější parní lokomotivy jezdily pouze na nejvytíženějších trasách, kde by „Kredenc“ vlak neutáhla. V 80. letech prošlo 40 motorových vozů rekonstrukcí, kdy dostaly nové motory používané také v říčních remorkérech – odtud další přezdívka „Loďák“. Do dalších částí vozů se ale za dlouhá desetiletí provozu výrazněji nezasáhlo.

Vozy řady M286.0 – na které přímo navázala řada M286.1 (dnešní 851) – navázaly na „Kredence“ záhy po ukončení výroby staršího typu. Měly přispět k další motorizaci ČSD. První prototyp motoráku přezdívaného „Krokodýl“ vznikl v roce 1962, ale kvůli problémům při zkouškách začala sériová výroba až o tři roky později. Ve dvou sériích dodala Vagonka Studénka 50 motorových vozů řady M286.0 a dalších 39 vozů vylepšené řady M286.1. Dodávky skončily v roce 1969. Podobně jako „Kredence“ sloužili i „Krokodýli“ zprvu především jako rychlíkové stroje, starší motoráky naproti tomu začaly být více nasazovány na osobní vlaky.

I po dokončení dodávek „Krokodýlů“ ale nebylo motorových vozů tolik, aby nahradily všechny parní lokomotivy. Ke konci parního provozu měly přispět kromě dalších rychlíkových motoráků – odvozených od vozů vyrobených pro expres Vindobona – také motorové vozy určené pro regionální trati řady M475.0. K jejich výrobě nedošlo, místo nich objednaly ČSD velký počet malých motoráků řady M152.0 (dnes 810), původně určených pouze pro nejkratší lokálky. Spolu s nimi ale musely na regionálních motorových vlacích dlouhá desetiletí zůstat i „Kredence“ a v neposlední řadě také „Krokodýli“, z nichž nejstarší jezdí ve službách ČSD a ČD už 60 let.

  • Vozy řady M262.0 (830/831) jezdí v pravidelném i muzeálním provozu. Na snímku jako náhrada na řádné osobním vlaku ve Špičáku. autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1542/154168.jpg
  • Motorové vozy z přelomu 40. a 50. let používají soukromí dopravci pro sezonní výletní vlaky jako je Pražský motoráček. autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2028/202721.jpg
  • Historický motorák autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/13/1284/128316.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o mírný nadprůměr

Hasiči v Česku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků způsobily mnohamilionové škody.
před 5 mminutami

Cihlář, Hrůša, Ledecká. Češi, kteří v roce 2025 uspěli ve světě

Věda, hudba či sport patří mezi obory, v nichž Češi uspěli ve světě v roce 2025. A to například díky vědci Tomáši Cihlářovi či dirigentovi Jakubu Hrůšovi.
před 3 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 12 hhodinami

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 13 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 13 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 22 hhodinami

Ekonomika si podle expertů příští rok udrží růst, inflace mírně zvolní

Česká ekonomika si v příštím roce udrží rychlý růst, když se hrubý domácí produkt (HDP) zvýší o dvě až 2,5 procenta. Inflace se dál přiblíží k dvouprocentnímu cíli České národní banky (ČNB). Růst nominálních mezd překoná tempo růstu spotřebitelských cen, zvýší se tedy i reálné příjmy domácností. Nezaměstnanost mírně vzroste, přesto bude nadále patřit mezi nejnižší v Evropské unii. Vyplývá to z výsledků pravidelného průzkumu ministerstva financí na základě prognóz patnácti tuzemských odborných institucí a odhadů analytiků.
včera v 08:27
Načítání...