Přibližně ve 2800 prodejnách se v sobotu konalo podzimní kolo národní sbírky potravin. Lidé v něm mohli darovat potřebným potraviny či drogerii. Pomoc následně putuje opuštěným seniorům, rodinám v krizi, lidem bez domova či s handicapem. Letos se zapojilo rekordních pět tisíc dobrovolníků. Sbírka bude pokračovat ještě on-line do poloviny listopadu.
Banky denně dostávají čerstvé potraviny, které by se jinak vyhodily. Naopak trvanlivé jsou podle předsedy České federace potravinových bank Aleše Slavíčka celoročně nedostatkovým zbožím. „Těstoviny, rýži, ze které může maminka uvařit večeři nebo oběd. Také jsem vzal do ruky i dětskou výživu, dětskou hygienu. To je vše, co velmi potřebujeme,“ jmenoval.
Sbírky zajistí v bankách podle České federace potravinových bank desetinu objemu trvanlivých potravin. Nejčastějšími příjemci pomoci ve výdejnách jsou matky samoživitelky, dále také opuštění senioři, rodiny v krizi, lidé bez domova či s handicapem.
Akce se rozrůstá dvanáct let a od roku 2019 se koná dvakrát ročně. Tehdy se v podzimním kole vybralo skoro čtyři sta tun potravin. V posledních letech je to už kolem sedmi set. Tento víkend sbírku podpořil také prezident Petr Pavel.
V loňském podzimním kole se vybralo 684 tun potravin a drogistického zboží, meziročně o 34 tun méně. Nižší výtěžek mohl podle organizátorů souviset s tím, že jídlo a drogerii lidé darovali bankám už v září, kdy pomoc směřovala do oblastí zasažených povodněmi. Na jaře se letos vybralo 518 tun zboží, což bylo naopak o desetinu více než o rok dřív.
Roste i počet kamenných prodejen, které se do sbírky zapojují. Například na podzim 2021 jich bylo 1050, v roce 2022 pak 1470 a předloni dva tisíce. Na začátku konání sbírky v roce 2013, kdy byla ještě jednou ročně, mohli lidé zboží darovat v 750 obchodech. E-shopy se na objemu vybraného zboží podílí asi patnácti procenty, jde zejména o velké on-line supermarkety.


