Policie na Přerovsku vyšetřuje, kdo pokládá kameny na koleje. V celém Česku je takových případů za první čtvrtletí evidovaných dvacet. Podle zkušeností železničářů ve většině z nich nejde o kriminální úmysly. Kameny na koleje nejčastěji dávají děti, aniž by si uvědomovaly, jak velké nebezpečí hrozí a jaké neštěstí mohou způsobit. Správa železnic proto přichází s novou osvětovou kampaní nazvanou Koleje nejsou hřiště.
Koleje nejsou hřiště, upozorňuje Správa železnic. Děti ohrožují vlaky pokládáním kamenů
Kameny děti položily například na patnáct metrů kolejí nedaleko Českého Brodu. Petr Balada tehdy řídil mezinárodní vlak, který vezl téměř pět set cestujících. „V tom okamžiku vám proběhne hlavou, co se stane a co máte v tom okamžiku udělat. Nejprve musíte řešit, jak brzdit. Samozřejmě jsem počítal s nejhorším, že bych mohl třeba i vykolejit,“ popsal. Vlak nakonec ubrzdil. Provoz se tehdy zastavil na dvě hodiny. Škoda byla odhadem deset milionů korun.
Osobní vlak najel na kameny i u Měrovic nad Hanou na Přerovsku. Vlak tou dobou jel rychlostí asi šedesát kilometrů v hodině a nevykolejil i díky rychlé reakci strojvedoucího. Policie teď hledá svědky. „Kriminalisté z oddělení kriminality prověřují protiprávní jednání, které je kvalifikované jako zločin obecné ohrožení,“ řekla mluvčí Krajského ředitelství Policie ČR Olomouckého kraje Miluše Zajícová.
Vlak může vykolejit
Kamení na kolejích musela řešit policie letos hned dvakrát na trati mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Naposledy v dubnu. Místem projely zhruba stokilometrovou rychlostí dva vlaky s cestujícími. Incident se obešel bez zranění. „Ta kola v nejlepším případě kámen rozdrtí a projedou dál. Když je menší, ten projede pod trubkou, dostane se přímo až pod to kolo. V horším případě opravdu může dojít k vykolejení,“ řekl strojvůdce Balada.
Podle Správy železnic jsou pachateli často mladiství, kteří se inspirují na sociálních sítích. „Neuvědomují si, že vstup na koleje jako takové je zakázaný a nebezpečný. Ale také tím, že na koleje položí nějaké předměty, mohou způsobit nebezpečné situace, velké škody, nebo ohrozit i někoho jiného na zdraví a na životě,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
A ohrožují i sami sebe. Správa železnic eviduje ročně stovky případů, kdy se vlak střetl s osobou na kolejích. Většina z nich končí úmrtím