Asociace emisních techniků opakovaně upozorňuje na podezření na podvody při technických kontrolách aut a měření emisí. Dokládá to daty, která jednotlivé stanice už tři roky musejí zapisovat do centrálního systému. Přestože je průměrné stáří vozů v Česku kolem patnácti let, oficiálně nevyhovuje jen minimum z nich. Ministerstvo dopravy si udělalo vlastní analýzu, výsledky ale nezveřejnilo. Že by nefungoval celý systém, resort odmítá.
Jezdí čím dál starší, ale zároveň zdravější auta. Asociace má podezření na podvody s kontrolami
Při měření emisí platí jasná pravidla. Každý krok se on-line ukládá do centrálního systému ministerstva dopravy. Na tato data se zaměřil analytik Asociace emisních techniků a opravářů Petr Novák a našel nesrovnalosti. Jsou třeba emisní stanice, ve kterých neuspěje jen minimum aut, i když jejich stáří je kolem čtrnácti let.
„Nedává smysl, aby mezi těmi stanicemi byl takový rozdíl a auta byla tak zdravá, aby z 5200 vozidel neprošla dvě,“ řekl Novák.
Podezřele stejná čísla
Při měření emisí u dieselových motorů musí technici čtyřikrát prudce sešlápnout plyn a hodnoty zaznamenat. U minimálně jedné stanice ale Novák zjistil, že jsou čísla u stovek aut na setinu stejná.
Emisní měření má také trvat u jednoho auta šestnáct, při komplikacích až 30 minut. V některých stanicích to ale dle jejich čísel technici zvládnou i za mnohem kratší dobu.
Praxe některých stanic má podle bývalého emisního technika jasný důvod. „Kvůli prostupnosti, aby se nepřišlo o zákazníky. Můžete napodobit celou řídicí jednotku. Nikdo to nepozná,“ řekl bývalý technik.
Podle zástupců sněmovního podvýboru pro dopravu jsou zjištění Asociace emisních techniků alarmující. „Já osobně bych, koneckonců, jako autor systému toho zákona naopak čekal, že právě ministerstvo bude aktivní, že tak alarmující data zveřejní, bude je ukazovat, bude hrozit těm falešným, těm, kteří podvádějí, a bude hrozit kontrolou, takže tady vidím pochybení daného odboru 150,“ řekl poslanec Martin Kolovratník (ANO).
„Jde o důkaz toho, že systém licencovaných státních technických kontrol a dozor nad ním musí v blízkém budoucnu projít zásadní proměnou, ten současný uvízl svým nastavením někde v devadesátých letech,“ myslí si zase poslanec Ondřej Polanský (Piráti).
Paradoxní trend
Emisní a technickou kontrolu ročně absolvuje přes dva a půl milionu vozů. Oficiální data analyzovaná Asociací emisních techniků ukazují na paradoxní trend: v Česku jezdí čím dál starší, ale zároveň čím dál zdravější auta. Osvědčení neobhájí jen dvě procenta vozů. Jejich průměrné stáří se přitom zvýšilo až na současných skoro 13 a půl roku.
Technických kontrol postupně přibývá, počet nevyhovujících aut ale klesá. Ze skoro 58 tisíc v roce 2018 jich ubylo na loňských 52 tisíc.
V Německu mají pro srovnání auta mladší – jejich věk je v průměru devět let a technické osvědčení jich tam u kontroly nezíská skoro sedm procent. To je třikrát víc než v Česku. Podle ministerstva dopravy česká čísla ovlivňuje fakt, že nezahrnují takzvaně stornované kontroly. Tedy ty, které technik nedokončí.
Tento podíl činí podle mluvčího ministerstva dopravy něco kolem tří procent. Kdybychom tento podíl aut připočetli k těm, které neprojdou, tak se dle něj dostáváme na úroveň čísel s Německem.
„V metodice měření emisí je řečeno, že pokud to vystornují, tak to musí být v tu chvíli nevyhovující kontrola. Pokud to tak není, tak technici podvádějí ještě víc, než jsme zjistili z dat,“ varuje ale Novák.
„Děláme nově tu změnu, že nebude možné už stornovat bezdůvodně, pro technika to bude znamenat to, že nemůže celou prohlídku přerušit v půlce, bude ji muset dokončit a vyznačit patřičnou závadu,“ dodal mluvčí ministerstva.
Za poslední tři měsíce ministerstvo dopravy odhalilo porušení pravidel u deseti stanic. S těmi bude zahájeno správní řízení. O systémové chyby ale podle resortu nejde.