Odstíní auto od signálu z klíčku, který ho má zamknout, a pak nerušeně kradou. Před gangy, které takto vybírají majetek z aut, varovala policie. Na popularitě mezi zločinci nabyl takový způsob v posledních dvou letech. Gangy řádí nejvíce v Praze, ale riziko představují v celé republice. Vykradení auta je v současnosti mnohem častější než jeho úplné ukradení. Ukradených aut je v současnosti mnohem méně, než bývalo, na druhé straně ale ani tento zločin úplně nevymizel.
Gangy na parkovištích vykrádají auta řidičům, kteří se neohlédnou. Případů přibývá
Metoda gangů vykrádajících auta na parkovištích je docela jednoduchá. Souvisí s tím, že moderní auta se zamykají a odemykají na dálku, některá i bez jakéhokoli přispění majitele. Zločinci používají zařízení, které blokuje signál vydávající pokyn k uzamčení auta. Sázejí na to – často úspěšně – že odcházející majitel nezkusí kliku, zda je opravdu zamčeno.
Jinak účinek rušičky poznat nelze, jak zjistila například Tereza Zdobinská, které zloději vykradli auto na parkovišti. Když odcházela, byla přesvědčena, že vůz zamkla. „Zamkla jsem auto. Udělalo divný zvuk, jiný než běžně,“ popsala. Za čtyři minuty, kdy nakupovala, jí pak z auta zmizela taška a také housle. Vznikla tak škoda 45 tisíc korun.
Dovnitř se zloději vkrádají hlavně na velkých parkovištích u obchodních center. Stačí jim jen minuta. Pracují organizovaně, většinou ve třech nebo i ve větších skupinách. Role mají jasně rozdělené: jeden sleduje oběť, druhý krade, třetí je připraven řídit, kdyby to bylo třeba. Hlavně v autech s bezklíčovým startováním jsou totiž zloději schopni ujet.
Zkontrolujte, že je auto zamčené, radí policie
Proti rušičkám doporučují policisté opatrnost. „Zkontrolujte, jestli se rozblikala světla, zkontrolujte, jestli máte vozidlo opravdu zamčené – zatáhněte za kliku. Pokud máte sklápění zrcátek v případě zamčení vozidla, zkontrolujte, že se opravdu sklopila,“ shrnul zástupce vedoucího obvodního ředitelství policie Praha 1 Jakub Al-Rihani. Kromě toho platí proti vykradení auta tatáž prevence, k níž nabádá již léta – nenechat zlodějům nic cenného na očích, zejména ne peněženku.
Zároveň ale nelze odhadnout, kdo z případných kolemjdoucích či kolem postávajících lidí by mohl být zloděj. Rušička signálu klíčů není nijak nápadná. Podle policie bývá zamaskována třeba jako přenosný reproduktor nebo gameboy. Letos za devět měsíců se zloději vloupali do 5687 motorových vozidel, což bylo podle policejních statistik nejvíce za poslední tři roky.
Aut se krade méně, ale pořád se kradou
Kromě rušiček používají zloději při vykrádání moderních aut ještě jeden přístroj, který funguje docela opačně – zesilovač signálu. Ten jim pomáhá proniknout do vozidel zaparkovaných před rodinnými domy. Podle odborníka na zabezpečení aut Jana Hvězdy je rizikové pověsit klíč s dálkovým ovládáním dveří auta ke dveřím bytu. „To je nabídka, jak auto ukrást. Mohou zneužít signál pro otevření a odjet s autem,“ podotkl.
Pomáhá naopak – kromě různých zabezpečovacích systémů v autě – ukládat klíče do kovové krabičky. Může postačit i zabalit je do alobalu.
Krádeže aut nicméně zdaleka nejsou tak časté, jak bývaly. Ještě v 90. letech zloději ukradli jen v Praze více než tři tisíce aut ročně, loni to bylo necelých 2600 v celé republice. Ve srovnání s osm až deset let vzdálenou minulostí je v současnosti krádeží asi čtvrtina. Změna nastala po roce 2015.
Stanovit, které auto je největším magnetem pro zločince, není vůbec snadné. Existují gangy, které se specializují na drahé vozy prémiových značek. „Jsou kradeny na luxusnější ježdění směrem na východ,“ nastínil automobilový publicista Petr Vomáčka.
Policie se ale také setkává s kradenými starými fabiemi a podobnými vozy. Nedávno před hlídkou ujížděl například kradený Citroën Xsara, tedy vůz, který se v bazarech prodává sotva za pár desítek tisíc.