Evropská komise ukončila vyšetřování chování ČD na trase Praha–Ostrava, důkazy k obvinění nenašla

České dráhy se již nemusí obávat postihu od Evropské komise kvůli své reakci na nástup konkurence na trase Praha–Ostrava. Komise ukončila jejich vyšetřování s tím, že nezjistila, že by dráhy jezdily za podnákladové ceny, proto po šesti letech ukončila řízení. Státem vlastněné firmě tak pominula hrozba vysoké pokuty.

Evropský úřad pro hospodářskou soutěž zahájil vyšetřování možného zneužití postavení vůči konkurenci v roce 2016. Na České dráhy si původně stěžoval RegioJet, který byl prvním jejich přímým konkurentem mezi Prahou a Ostravou. Jeho podnět z roku 2012 sice Komise odmítla, ale později se k situaci mezi železničními dopravci v Česku vrátila.

„ČD za tehdejšího vedení v roce 2011 při vstupu RegioJetu na linku Praha–Ostravsko týden po zahájení provozu žlutých vlaků snížily na této trase jízdné třicet procent pod cenovou úroveň RegioJetu. Přestože vlaky do té doby monopolních ČD byly na této trase již předtím ve ztrátě. RegioJetu, který musel na tento cenový tlak reagovat, trvalo několik let, než byl schopen finančně stabilizovat provoz svých vlaků, a noví dopravci utrpěli škody v řádech stovek milionů korun,“ argumentoval mluvčí soukromého dopravce Aleš Ondrůj.

Nyní vyšetřování končí. „Po pečlivém posouzení všech relevantních důkazů, včetně informací obdržených od ČD, dospěla Komise k závěru, že důkazy nepotvrdily její původní obavy, a proto se rozhodla ukončit vyšetřování,“ stojí ve sdělení EK.

Ještě předloni se přitom zdálo, že vyšetřování spěje zcela opačným směrem. Komise tehdy oznámila, že dospěla k předběžnému závěru, že České dráhy prodávaly jízdenky za podnákladové ceny, a tím porušily antimonopolní pravidla. Dráhy naopak tvrdily, že předložily řadu důkazů, z nichž podle nich vyplývalo, že jejich jednání nebylo protiprávní.

Že Komise nakonec vyšetřování ukončila s tím, že nic nezjistila, označil generální ředitel drah Michal Krapinec za skvělou zprávu pro firmu. „Tvrzené protisoutěžní jednání, ke kterému mělo dojít ze strany ČD, nebylo shledáno opodstatněným. Velké zadostiučinění po letech vleklé kauzy,“ napsal Krapinec na Twitteru.

České dráhy čelily riziku příchodu konkurence na trasu Praha–Ostrava od roku 2006, první jejich odpovědí bylo zavedení omezeného počtu jízdenek, které umožňovaly výrazně zlevněné cestování mezi krajskými městy. Poté, co se v roce 2011 skutečně objevil první konkurent, tedy Regiojet, reagovaly ČD mimo jiné zavedením relačních jízdenek mezi Prahou a Ostravou, které jsou rovněž výrazně lacinějších než standardní kilometrické jízdné, ale dostalo se na mnohem víc cestujících než u původních zlevněných lístků.

Od roku 2012 jezdí mezi Prahou a Ostravou ještě Leo Express a v úseku Praha–Přerov jim mezi lety 2017 a 2019 ještě přímo konkurovaly vlaky Arrivy. V současnosti je možné například na odpoledne 6. října sehnat jízdenky Praha–Ostrava do druhé třídy za cenu od 379 korun u RegioJetu, od 405 korun u Českých drah a 599 korun u Leo Expressu.

Dráhy mají stále problém kvůli dohodě o nákupu vagonů

Přestože vyšetřování související s cenami na trase Praha–Ostrava skončilo pro České dráhy příznivě, neunikly zcela riziku, že dostanou pokutu z Bruselu. Evropská komise s nimi vede ještě jeden spor. Týká se podezření, že s Rakouskými spolkovými drahami (ÖBB) uzavřel český dopravce tajnou dohodu, která měla zajistit prodej ojetých vagonů z Rakouska přednostně ČD, a nikoli RegioJetu. Ten díky vozům od ÖBB zahájil provoz, později ale rozšiřoval flotilu nákupy starších vozidel od dopravců z jiných zemí, zejména z Německa.

Letos v červnu EK obě firmy obvinila, že se ČD a ÖBB mezi lety 2012 a 2016 dopustily kolektivního bojkotu s cílem udržet si své postavení na trhu a bránit rozšíření společnosti RegioJet v Česku i na trase mezi Prahou a Vídní. ČD obvinění odmítly, RegioJet naopak považuje postoj EK za správný.