Velké části spotřebitelů v tomto období přicházejí účty za energie a s tím i nový rozpis pravidelných měsíčních plateb. Někteří zákazníci se kvůli nim obracejí na Energetický regulační úřad (ERÚ). Nejčastěji je to proto, že se jim zálohy zdají špatně nastavené a nebo kvůli přeplatkům. Některé společnosti je totiž odmítají spotřebitelům vracet.
ERÚ řeší dotazy lidí kvůli špatně nastaveným zálohám nebo nevyplaceným přeplatkům
Pokud má spotřebitel přeplatek, záloha se může snížit, v případě nedoplatku je možné, že platba za energie vzroste. Výše záloh se odvíjí od toho, kolik energií odběratelé spotřebovali v minulosti.
Správnost nastavených plateb si zákazníci mohou sami zkontrolovat. Na vyúčtování zjistí svoji spotřebu a vynásobí ji celkovou cenou za jednotku, která je uvedena ve smlouvě. Výsledek pak vydělí počtem měsíců zúčtovacího období – těch je typicky dvanáct. Dobře nastavená záloha by se pak měla pohybovat okolo vypočtené částky.
Pro kontrolu záloh na energie mohou spotřebitelé využít i srovnávač na stránkách ERÚ. Výši záloh si pak lidé mohou upravit i sami. Nižší spotřebu doloží například samoodečtem.
„Obvykle se to mění tím, že zavoláte nebo napíšete svému dodavateli elektrické energie, ten vám tu zálohu na vaši žádost změní. Je tady riziko, že když to nastavíte špatně, můžete mít velký doplatek,“ upozornil senior konzultant a zástupce ředitele firmy EkoWATT Jan Truxa.
V takovém případě mohou spotřebitelé dodavatele energií požádat o splátkový kalendář nebo využít pomoc státu – například příspěvek na bydlení.
Jak vymáhat přeplatek?
Pokud naopak vznikne přeplatek, mají nárok na jeho vrácení. Jeho vymáhání ale může být složité.
„Můžeme využít takzvaný úkon započtení. V praxi to znamená, že si ten dluh lidově řečeno umazáváme ze záloh, musíme ale dodavateli oficiálně oznámit, že úkon započtení využijeme,“ vysvětlil mluvčí ERÚ Jan Hamrník.
V případě, že dodavatel elektrické energie přeplatek nevrací, je nutné ho vymáhat soudní nebo mimosoudní cestou. To je možné právě přes Energetický regulační úřad.