Češi v roce 2023 šetřili nejen v kamenných obchodech, ale i na internetu. V e-shopech nakoupili zboží za 185 miliard korun – v meziročním srovnání se jedná o šestiprocentní pokles. Pro letošek očekávají představitelé e-komerce nárůst tržeb, spoléhají především na pokles inflace.
E-shopy loni zaznamenaly pokles tržeb, letos očekávají zlepšení díky nižší inflaci
I na internetu se nákupní chování Čechů změnilo. Zákazníci obecně odkládají nákup zboží, které nutně nepotřebují, a vyhledávají slevy.
„To je jeden z trendů, který aktivně sledujeme. Pokud se nejedná o nahodilou věc, kdy se někomu rozbije spotřebič, který potřebuje nutně k fungování, tak si zákazník rád počká, zpravidla i několik týdnů, na zajímavou akci,“ vysvětluje vedoucí jedné prodejny s elektrem Albert Císař.
Na internetu se také otevřely pomyslné nůžky mezi kategoriemi zákazníků. „První skupina zákazníků nakupovala levné produkty, tedy slevové akce a pobídky pro ně byly hnacím motorem k nákupu. Druhá skupina zákazníků naopak začala nakupovat dražší značky,“ říká mluvčí internetového obchodu Eliška Čeřovská.
Zlepšení v roce 2024
Slevy se tak staly pomyslným symbolem loňského roku. I kvůli tomu se meziročně propadl obrat e-shopů. „Jsme pro tento rok jednoznačně optimističtější, myslíme si, že se dostaneme do růstu řádově v jednotkách procent, že najedeme na takzvaný přirozený růst maloobchodu, který se většinou pohybuje kolem pěti procent,“ míní výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
„Věřím, že v letošním roce dosáhneme asi čtyřprocentního nárůstu maloobchodního obratu, a to díky tomu, že budeme mít výrazně, ale výrazně nižší inflaci,“ dodal hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek. Podle analytiků by se mohla dostat i pod tři procenta.