Cestování vlakem není ani v roce 2020 pro lidi s handicapem úplně bez obtíží. Správa železnic teď představila mobilní čety, které budou připravené pomoct na všech nádražích v republice. Na dálkových linkách totiž ministerstvo dopravy požaduje nízkopodlažní vozy jen výjimečně.
Do vlaku pomůžou vozíčkářům speciální čety. Objednat je bude třeba s předstihem
Tomáš Bundžák na začátku roku vzal bratra na výlet z Pardubic do Prahy. Jeho popis všech peripetií a vlaků, do kterých se vůbec nedostali, má jen na sociální síti Facebook asi 11 tisíc sdílení. Teď v září přichází první příslib, že se situace nebude opakovat.
Správa železnic oznámila, že vytvořila síť takzvaných mobilních čet. Základem bude počítačový systém, prostřednictvím kterého si cestující objedná pomoc. A ta pak na menší nádraží přijede z celkem 21 uzlových stanic. Personál se má o cestující postarat až do nástupu do vlaku. Zdvihací plošiny jsou přitom jen asi na sto místech, často staré a nevýkonné.
„Kvůli ekonomickým otázkám se celá řada z nich stává bezobslužných a tam by tito lidé byli úplně bezmocní,“ uvedl ředitel odboru Národní rady osob se zdravotním postižením Pavel Hříbek.
Vlaky s klasickou konstrukcí jsou výrazně levnější než bezbariérové
Mobilní čety ale mohou znamenat i opouštění koncepce nízkopodlažních vozidel na dálkových linkách. Většina z nich je totiž v klasické konstrukci, která je výrazně levnější. „Za sebe to tak vnímám, že my na Správě železnic budeme muset dělat čím dál víc komfortního přístupu i pro handicapované osoby, a pak věřím, že dopravci se tomu přizpůsobí,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Známé případy podobných problémů mají totiž jedno společné – obvykle bylo na začátku nedodržené řazení vlaku, kde místo obvyklého jel náhradní a nevhodný vůz. Jak moc si s tím dokáže poradit dvojice nádražních zřízenců, ukáže až čas.