Datovou schránku bude možné si od příštího roku zřídit i na dálku prostřednictvím eObčanky a portálu občana. Je k tomu ale potřeba podle ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD) změna legislativy, kterou ministerstvo připravuje. Hamáček také v pátek se svým náměstkem představil novou podobu datových schránek. Ta bude zprovozněna v pondělí a zpřístupní je i uživatelům na mobilech či tabletech.
Datové schránky budou od pondělí v novém, fungovat mají i v mobilech
V současnosti je kvůli zřízení datové schránky nutné dojít na úřad nebo Czech POINT. To je jeden z důvodů, proč je o schránky nízký zájem mezi fyzickými osobami. Z 6,6 milionu dospělých Čechů mají schránku jen dvě procenta.
„Bohužel z poloviny je (systém) využíván státními institucemi pro komunikaci mezi sebou a pro komunikaci s firmami a občanů do toho systému není zapojeno mnoho,“ připustil ministr vnitra Hamáček.
„Když to porovnáme třeba s internetovým bankovnictvím, to využívá čtyři a půl milionu občanů, z mého pohledu je tu tedy obrovský prostor pro nárůst uživatelů,“ porovnal šéf resortu.
Ministerstvo vnitra ve spolupráci s Českou poštou, která systém datových schránek provozuje, proto připravilo od pondělí změnu designu služby. O víkendu tak nebudou datové schránky funkční právě z důvodu změny systému.
Co změny přinesou? Sjednotí se s portálem občana, s nímž se mají schránky více propojit. Zároveň by se mělo zjednodušit ovládání schránek a přibude možnost ovládání z mobilu či tabletu.
„Chceme eObčanku a portál občana integrovat s datovou schránkou. Naším cílem je, aby všichni s eObčankou využívali datovou schránku jako hlavní způsob komunikace,“ řekl v pátek Hamáček.
- Zřízení datové schránky je zdarma. Nejjednodušším způsobem je požádat o založení datové schránky na kontaktním místě Czech POINT, tedy třeba na každé poště, obecním úřadě či radnici, a to nejen v místě bydliště.
- O datovou schránku je možné požádat i několika dalšími způsoby. Buď osobně, s vyplněnou žádostí předanou písemně na podatelnu ministerstva vnitra, nebo klasickou poštou, kdy je nutné vyplněnou žádost s úředně ověřeným podpisem poslat na adresu ministerstva vnitra. Úředně ověřený podpis je opět možné zajistit na poštách a úřadech označených logem Czech POINT.
- Dalším způsobem, jak zřídit datovou schránku, je prostřednictvím elektronické pošty neboli e-mailu a poslat elektronicky vyplněnou žádost, podepsanou zaručeným elektronickým podpisem na posta@mvcr.cz. Elektronický podpis je založen na kvalifikovaném certifikátu vydaném akreditovaným poskytovatelem certifikačních služeb.
- Po podání žádosti a zřízení datové schránky žadatel obdrží přihlašovací údaje pro přihlášení do datové schránky. Ty jsou zasílány podle přání žadatele buď na kontaktní adresu, uvedenou žadatelem ve formuláři žádosti, nebo jsou generovány takzvanou virtuální obálkou (u žádosti o datové schránky fyzických a podnikajících fyzických osob, které byly přímo vyřízeny na Czech POINT) a zaslány na e-mailovou adresu žadatele.
- Po prvním přihlášení do datové schránky je prvotní heslo třeba při prvním přihlášení změnit, doporučení je pak měnit heslo každých 90 dní za nové, je však možné si v nastavení datové schránky nastavit neomezenou platnost hesla.
- Zdroj: Česká pošta
„Snažili jsme se o zjednodušení systému jak při přihlašování, tak při odesílání vlastní datové zprávy,“ dodal náměstek ministra vnitra pro řízení sekce informačních technologií Jaroslav Strouhal.
Klasické obálky jsou na ústupu
Datové schránky fungují pro komunikaci úřadů a občanů a firem od roku 2006 a za tu dobu přes ně prošlo 607 milionů zpráv, z toho 97 milionů v loňském roce. Celkem existuje přes 1,3 milionu schránek.
„Je to něco, co nahrazuje tradiční formu komunikace, měsíčně je posláno v průměru osm milionů datových zpráv, zatímco Česká pošta doručí měsíčně zhruba dva miliony papírových dopisů,“ uvedl ředitel České pošty Roman Knap.
Investice 3,5 miliardy se státu vyplatila
V současnosti lze přes datovou schránku zdarma a bezpečně on-line vyřídit řadu úředních úkonů od výpisů z rejstříků přes žádost o rodičovský příspěvek, zjištění stavu bodového konta řidiče, změn v katastru nemovitostí až po daňové přiznání či žádosti o vystavení nových dokladů.
Celková investice do systému je zhruba 3,5 miliardy korun, stát však od jeho spuštění ušetřil jen na poštovném 13,8 miliardy korun. S každou odeslanou datovou zprávou šetří až 91 procent nákladů.