Brno - V dopravní kalamitě na dálnici D1, na které dnes dopoledne havarovalo v husté dálnici kolem stovky aut, uvízlo také několik autobusů na spoji Praha - Brno. Několikahodinové čekání na vyproštění zatím cestující podle vyjádření dopravců zvládají dobře. Na rozdíl od lidí v autech mají k dispozici teplé nápoje, občerstvení nebo denní tisk či promítání filmu.
Cestující v autobusech se mají na ucpané D1 lépe než ti v autech
Nejvíce autobusů v zacpané dálnici patří firmě Student Agency, v koloně jich uvízlo celkem šest. „Ve všech případech jde o ranní spoje, které neměly šanci se kolonám vyhnout. Další autobusy sjely z dálnice na nejbližších exitech. O asi 360 cestujících se starají naše stevardky, mají k dispozici teplé nápoje, hudbu a filmy. Dá se říci, že se mají rozhodně lépe než lidé, co na dálnici uvízli v autech,“ řekla dnes Kristýna Čermáková ze Student Agency. Společnost krátce před polednem zastavila výjezd všech autobusů z Prahy, od 14:00 ale do Brna opět vyjíždějí po „staré“ trase přes Vysočinu.
V kalamitě na dálnici D1 uvízl také jeden autobus společnosti Asiana. „Autobus stojí na 95 kilometru ve směru na Brno, takže z kolony se nemůže nijak dostat a musí prostě počkat, až se dálnice uvolní. V autobuse ale máme občerstvení, o cestující se stará řidič, podle kterého je v autobuse dobrá nálada,“ řekl majitel firmy Alexej Litvin.
Také dopravce Tourbus má v zácpě jeden vůz. Další spoje budou z Prahy odjíždět s dvouhodinovým zpožděním, řekl dnes pracovník na dispečinku pro vnitrostátní dopravu firmy.
Hromadná havárie se stala mezi 91. a 134. kilometrem v obou směrech. Centra nehod byla na 100. kilometru v obou směrech a 126. kilometru ve směru na Brno. Zraněné odvezly vrtulníky do úrazové nemocnice v Brně a do nemocnic v Jihlavě a Třebíči.
Dálnice D1 je nejstarší a nejdelší českou dálnicí, ale zároveň i nejvytíženější a nejnebezpečnější. Kapacita dálnice již dávno nestačí narůstajícímu provozu, ve špičce ji projede až 100.000 automobilů denně. Situaci ještě komplikují časté uzavírky kvůli opravám, nedostatek odstavných ploch, prudký nárůst počtu kamionů a v neposlední řadě nekázeň řidičů.