Praha - Vlaky, které v posledních dnech odjížděly z Prahy, a vlaky, které jezdí na hlavních tratích Českých drah, nabíraly v posledních dnech nemalá zpoždění. Na vině jsou stavební práce a výluky v hlavním městě. Podle mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly se dá situace shrnout velmi jednoduše - příliš mnoho vlaků na příliš málo kolejí kvůli výlukám.
České dráhy se několik dní potýkaly se zpožděním svých vlaků
Mluvčí Kubala podotýká, že České dráhy už mají situaci pod kontrolou, protože se posílily lokomotivní čety a zálohy. „Pokud přijede z Polska zpožděný rychlík a jeho lokomotiva se musí otočit na vnitrostátní vlak a nestíhne to, máme v záloze připravenou další lokomotivu.“
Ovšem ani dnes všechny vlaky nepřijížděly na nádraží včas. Třeba v Pardubicích měly mezinárodní rychlíky i vnitrostátní linky zpoždění až několik desítek minut.
Stát jako akcionář Českých drah uvažuje o možnosti udělení pokut. „Zvažujeme, že pokud by se síť nestabilizovala, tak přijmeme vůči Českým drahám sankční opatření,“ vysvětluje postoj ministerstva dopravy náměstek ministra Petr Šlegr a ke smluvním podmínkám dodává: „Vlaky, které jsou zpožděny více než 60 minut, nemusíme uhradit, ale beru to jako naprosto krajní řešení.“
Podobně mluví i zástupci krajů. Ostatně Olomoucký kraj už letos drahám za zpoždění sankce naúčtoval a inspiraci si odtud vzali i v Pardubickém kraji. „Budeme uplatňovat penále na ty spoje, které překročí zpoždění 15 minut při výjezdu ze stanice, a na ty, které překročí 30 minut na příjezdu do stanice. Na těchto zpožděních budeme hradit Českým drahám jen 75 procent stanovené částky,“ varuje radní Pardubického kraje Ivo Toman.