Praha – Na přechodech pro chodce zemřelo loni 35 lidí a více než 220 jich bylo vážně zraněno. Až dvěma třetinám nehod by přitom bylo možné zabránit, kdyby byly všechny přechody dobře osvětlené. „Tak, aby byl přechod dostatečně kontrastní a řidiči si všimli, že přijíždějí k místu, kde mohu očekávat chodce,“ popsal ředitel BESIPu Roman Budský. Ještě letos by v rámci projektu Vaše volba takovéto osvětlení mohlo získat 35 zvláště nebezpečných přechodů.
Bezpečnost především: Přechody se rozsvítí, děti nasadí helmy
Některá místa k přecházení jsou stále velmi nebezpečná, policie má seznam stovek takových. Pomoct má lepší osvětlení nebo zpomalovací prvky. „V každém případě by se mělo dosáhnout toho, aby byl přechod osvícen intenzivněji než okolí a ideálně i jinou barvou osvětlení tak, aby byl i na velkou vzdálenost pro řidiče zjevný,“ vyjmenoval hlavní charakteristiky bezpečného přechodu Budský. Konkrétně mohou přechod osvětlovat nízké lampy i LED diody, které je ale třeba vyladit tak, aby byly dostatečně zřetelné a zároveň řidiče neoslňovaly.
Ani dokonalé osvětlení ale nepomůže, když je přechod špatně umístěný. Ředitel BESIPu zdůraznil, že je při jejich lokalizaci třeba myslet jak na řidiče, tak i na chodce. „A umístit přechod tak, aby byl přirozeným místem, které chodci zvolí pro přecházení vozovky,“ popsal Budský.
Zákon o silničním provozu:
- „Řidič je povinen umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky.“
- Za ohrožení chodce na přechodu hrozí řidičům pokuta až pět tisíc korun a čtyři trestné body.
Policisté ale hlavně apelují na lidi, aby i na přechodech dávali pozor a spoléhali hlavně na vlastní ostražitost a snažili se vyhnout zbytečnému přecházení mimo vyznačené přechody, kde je riziko vždy o něco větší. Krom pozorného rozhlížení by měli chodci pamatovat i na to, že před tramvají přednost nemají a těžký stroj navíc nedokáže zastavit na pár metrech tak jako osobní automobil. Budský ale připomněl i další nešvar chodců, který sice není přímo nebezpečný, snižuje ale pozornost řidičů a jejich ochotu chodcům na přechodu zastavovat: lidé totiž v blízkosti přechodů často postávají, i pokud se nechystají přecházet, a matou tak kolemjedoucí řidiče, kteří zbytečně zastavují.
Do patnácti let bez přilby na kole ani šlápnutí
Bezpečnosti silničního provozu má pomoci i nový zákon, který by dětem do 15 let nařizoval nošení helmy nejen na silnicích, ale i v terénu, nebo třeba na lesních cestách. Pokuta za porušení pravidla - až deset tisíc korun. Nový zákon prošel prvním čtením a už teď ho čekají první změny. „V prvotním návrhu bylo nošení přileb povinné do osmnácti let, ale byl dost velký odpor veřejnosti. Chápu, že teenageři nechtějí nic nařizovat, proto jsme zvolili velice jemný rakouský model, kdy je nošení přilby povinné do patnácti let,“ uvedl bývalý náčelník horské služby a současný poslanec Rudolf Chlad, který zákon prosazuje už dva roky.
Roman Budský:
„Přilba snižuje zranění hlavy a mozku zhruba o 85 %. Konkrétně podle výsledku statistik za loňský rok, devět z deseti cyklistů, kteří zemřeli, nemělo přilbu.“