Ministr kultury Martin Baxa (ODS) vyzve Radu pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), aby stáhla informaci o povinné registraci youtuberů a influencerů, kteří na internetu a sociálních sítích publikují videa za účelem zisku. Na síti X politik v pátek napsal, že o tom, že RRTV chystá takové vyjádření, nevěděl on ani jeho resort. Mohl vzniknout dojem povinnosti pro všechny, dodal ministr. Předseda RRTV Václav Mencl řekl, že rada vydá jasné pokyny.
Baxa vyzve vysílací radu, aby stáhla informaci o povinné registraci youtuberů
Rada podle Baxy vychází ze čtrnáct let starého zákona, který přejal evropskou směrnici a byl překonán rychlým vývojem oboru. O záležitosti chce v úterý diskutovat na jednání evropských ministrů kultury. „Byli jsme zaskočeni a překvapeni. V tak závažné věci bychom očekávali předchozí konzultaci nebo jednání,“ uvedl Baxa směrem k radě. Jejího předsedu už kontaktoval. „My se tím opravdu důkladně zabýváme a ještě tedy samozřejmě upřesníme na základě požadavku ministra,“ uvedl Mencl. „Vydáme jasné a srozumitelné pokyny,“ dodal.
„Rada pro televizní a rozhlasové vysílání neupřesnila, jakých influencerů se to přesně bude týkat. Zda to budou ti největší, střední nebo i ti nejmenší. Tito influenceři mohou mít jen stovky nebo tisíce sledujících,“ podotkla také vědkyně z katedry marketingové komunikace a public relations z Univerzity Karlovy Denisa Hejlová.
Čtvrteční zveřejnění nových požadavků podle Baxy vzbudilo paniku a „mohl vzniknout dojem, že se záležitost týká všech těch, kteří vytvářejí audiovizuální obsah na sítích, což není pravda.“
Rada by podle ministra měla postupovat obezřetněji a reagovat na vývoj postupně, nikoli skokově. „Abychom uklidnili paniku, vyzvu radu k tomu, aby vydala jasné a srozumitelné pokyny,“ informoval Baxa. Čtvrteční interpretaci by podle něj měla rada stáhnout.
Mencl: Nikdo se nemusí bát cenzurních zásahů
Předseda RRTV Baxovi poděkoval, že „vyvrátil dojem, že se evidence týká všech, kteří nějaký obsah vytvářejí“, a dodal, že se to „skutečně týká úzké skupiny lidí, především těch, kteří obsah vytváří za účelem zisku“. Zároveň sdělil, že skupina je v zákoně jasně definovaná, ale „kritérií je více a jde o to, že to musíme posoudit, proto jsme udělali výzvu, abychom mohli posoudit, koho se to bude přesně týkat“.
Přesné informace, koho se registrace bude týkat, chce rozhlasová a televizní rada zveřejnit co nejdříve – konkrétní termín ale zatím nemá. „Povede to k tomu, že rozdělíme influencery na několik typů. A někteří budou spadat pod regulaci a někteří ne,“ vysvětlila advokátka a expertka na právo v marketingu a e-commerce Petra Dolejšová.
Ministr kultury předtím zmínil, že o tom, že RRTV chystá vyjádření k registraci tímto způsobem, neměl ani on, ani ministerstvo kultury žádné informace. Nepovažuje to za užitečný postup a dodal, že nemají s radou shodný názor.
Pravidla je potřeba doplnit o větší srozumitelnost, RRTV bude s ministerstvem kultury spolupracovat, uvedl také Mencl pro Seznam Zprávy. Výzvu k registraci youtuberů a influencerů, kteří si svojí tvorbou vydělávají, podle něj vysílací rada vytvořila, protože doteď je musela sama vyhledávat. „To je ovšem zdlouhavé a pracné,“ podotkl. Autoři podle Mencla musejí projít kontrolou, aby se zajistilo, že obsah není závadný pro děti a mládež. „Když nám někdo podá na někoho stížnost, samozřejmě se tím budeme zabývat. Nikdo se nemusí bát cenzurních zásahů,“ dodal.
Vysílací rada ve čtvrtek v tiskové zprávě oznámila, že tvůrci internetových videí, kteří je publikují za účelem zisku, se nyní u RRTV musí nově registrovat. Vyplývá to podle ní z evropské audiovizuální směrnice, která usiluje o ochranu dětí na internetu a stanovuje pravidla pro šíření obchodních sdělení kvůli ochraně spotřebitelů. V Česku by se to mohlo podle některých odborníků týkat tisíců až desetitisíců uživatelů.
„Cílem tohoto právního předpisu je nastavit minimální regulační rámec pro všechny typy audiovizuálních mediálních služeb, které v rámci Evropské unie soutěží o publikum z široké veřejnosti. Směrnice zejména nastavuje standardy ochrany dětských uživatelů před rizikovými obsahy, stanovuje pravidla závazná pro šíření obchodních sdělení, aby byla hájena práva spotřebitelů, a zakotvuje povinnosti směřující k ochraně práv jednotlivců i skupin osob,“ informovala ve čtvrtek RRTV.
Směrnice, která byla do českého právního řádu transponována prostřednictvím zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání, se vztahuje i na youtubery, vlogery nebo influencery, kteří svá videa umisťují na sítě, jako jsou YouTube, Instagram, Facebook, TikTok a další. Evidence tvůrců má být bezplatná prostřednictvím formuláře.
Definice RRTV je podle experta vágní
Podle mediálního experta Jana Potůčka je definice od RRTV velmi vágní. „V podstatě by se měl evidovat každý, kdo má kanál na YouTube, Instagramu nebo jiné sociální síti a pravidelně ji plní videi, která jsou rozdělena do nějakých rubrik. Dokonce ani není nutné, aby tím dotyčný nebo dotyčná vydělávali peníze. V takovém případě by šlo o tisíce až desetitisíce lidí a obávám se, že na takovou evidenci nebude stávající aparát RRTV stačit,“ sdělil Potůček.
Pro autory videoobsahu to podle Potůčka znamená velkou změnu, neboť RRTV bude moci kdykoli provést kontrolu jejich obsahu, případně si na ně bude moci kdokoli u Rady stěžovat a ta posoudí, zda svým obsahem neporušují zákon. „Může to být bič proti svobodně tvořícím autorům, kterým můžou hrozit pokuty a soudní popotahování. Stejná povinnost platí už od loňského roku na Slovensku, kde ale ještě navíc evidenci u tamní vysílací rady zpoplatnili,“ podotkl.