Uchazečům o řidičský průkaz u zkoušek od 28. července přibyde čtyřicet nových otázek, konkrétně třicet statických a deset dynamických s animacemi. Zaměří se na znalosti pravidel silničního provozu a vnímání rizik při řízení. Zhruba třicet starých otázek letos ministerstvo naopak vyřadí.
Autoškoly na konci července zařadí čtyřicet nových otázek
Budoucí řidiči se s novými otázkami mohou seznámit již nyní na webu. Ty statické jsou podle garanta agendy autoškol ministerstva dopravy Milana Jandy zejména úpravou současných otázek. Rozdílem dle něj je, že uchazeči budou řešit jiné situace a pravidla v provozu.
Mutace starých otázek mají dle Jandy zamezit učení se nazpaměť. „Nechceme nikoho nachytávat, nechceme jim připravovat nějaké záludnosti, ale chceme, aby ten žadatel se setkal s dopravními situacemi, se kterými se běžně setkává v silničním provozu a aby byl připraven je řešit,“ ujasnil.
V dynamických otázkách podle něj žáci autoškol budou řešit reálné situace z provozu a dokazovat, že v něm umějí vnímat rizika. Součástí dynamických otázek je podle Jiřího Novotného z Asociace autoškol ČR krátké video, po kterém následuje otázka. „Typicky je nutné vyřešit dopravní situaci jako například průjezd křižovatkou nebo reakce na vyjíždějící zaparkované vozidlo,“ popsal Janda. Podle něj zrovna průjezd křižovatkou patří mezi nejčastější chyby řidičů.
Po přidání nových položek na konci července bude mít celá sada přibližně 1100 otázek, v EU jsou podle Jandy standardem dva tisíce. „Chceme se v budoucnu dostat alespoň na 1500 až dva tisíce otázek pro závěrečné zkoušky,“ předeslal. Důvodem je podle něj například to, že se provoz vyvíjí, nebo to, že je třeba upozorňovat na problematická témata a situace v provozu. Letos ministerstvo zařadilo i druhou sadu nových testových otázek, v obou jich je celkem 85 nových.
Novotný podotkl, že některé otázky byly vyřazeny. Důvodem je podle něj zejména dynamicky měnící se legislativa i vývoj v dopravě. „Některé otázky je tak třeba vyřadit. Například jsme měli otázku, kde bylo potřeba ukazovat řidičský průkaz, dnes to už neplatí, nemusíme ho mít u sebe,“ uvedl jako příklad.
Virtuální trenažér
Úřad ve středu také představil nový mobilní virtuální trenažér Movitren, který žákům autoškol umožňuje trénovat vnímání rizik v provozu za pomoci animovaných dopravních situací ve virtuální realitě. Situace žáci ovládají v pohyblivém trenažéru vozidla. Ten vznikl ve spolupráci Asociace autoškol ČR a společností Digiteq Automotive a Škoda Auto. Movitren bude letos veřejnosti k dispozici na více než padesáti akcích zaměřených na bezpečnost provozu na několika místech po Česku a lze si jej rovněž pronajmout.
V Česku skládá zkoušky k řidičským oprávněním zhruba sto tisíc žadatelů ročně. Teoretickou část zájemci o řidičák skládají on-line na počítačích v systému ministerstva dopravy. Tuto možnost mají v 206 obcích s rozšířenou působností. Každý žadatel musí úspěšně absolvovat teoretický test, aby mohl pokračovat v praktické části zkoušky, tedy v jízdách.
Podle Jandy roste také zájem o program L17, ve kterém mohou lidé řídit od sedmnácti let v doprovodu registrovaného mentora. Na jednoho sedmnáctiletého žadatele podle Jandy připadají průměrně dva mentoři. Program L17 podle informací Asociace autoškol ČR k 10. dubnu registroval kolem 3600 sedmnáctiletých řidičů a kolem 6800 mentorů, oproti údajům z 22. března to byl nárůst o téměř čtyřicet procent.