Audit našel pochybení u zakázek na modernizaci D1. EU tak zřejmě Česku neproplatí stovky milionů korun

10 minut
Reportéři ČT: Česku hrozí, že přijde o stamiliony z eurodotací na modernizaci D1
Zdroj: ČT24

Za čtyřicet let se dálnice D1 opravovala jen sporadicky. V roce 2013 proto začala rozsáhlá rekonstrukce, kdy se postupně dálnice rozšiřuje na tři pruhy. Budovatelské úsilí má i své odvrácené stránky: například často zablokovanou průjezdnost dálnice. Problémy jsou však i s financováním. Opravu dálnice provázely podle auditorů chyby a Česku tak hrozí, že přijde o stamiliony z eurodotací. Případem se zabýval David Havlík z Reportérů ČT.

Před pěti lety v květnu 2013 začala ještě za vlády Petra Nečase dlouho očekávaná generální oprava hlavní a současně nejstarší tuzemské dálnice. Původně měla být opravená už letos, ale konec je stále v nedohlednu. Z jedenadvaceti úseků zbývá opravit ještě jedenáct. To znamená asi dvě třetiny délky dálnice.

Kromě toho, že opravy mají tříletý skluz, se objevil další problém, a to financování. Z ministerstva financí získali Reportéři ČT díky zákonu o svobodném přístupu k informacím audity dvou veřejných zakázek, které na modernizaci dálnice D1 vypsalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Vyplývá z nich, že část modernizace, kterou měla platit Evropská unie, nám neproplatí.

„Auditoři ministerstva financí zjistili pochybení v oblasti zadávání podle zákona o veřejných zakázkách v řádu přibližně dvou set milionů korun,“ uvedl mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec.

Pochybení se týká dvou již ukončených staveb. První případ je oprava tříkilometrového úseku u obce Ostrovačice dvacet kilometrů před Brnem. Druhý je oprava zhruba pětikilometrového úseku, který začíná ve směru od Prahy před motorestem Naháč a končí u obce Ostředek na Benešovsku. Dohromady stály téměř miliardu.

„Na tyto projekty nebude možné použít evropské prostředky a budou hrazeny z národních zdrojů,“ přiblížil mluvčí ministerstva. Prakticky to znamená, že opravy dotčených úseků zaplatí český daňový poplatník.

Mluvčí nicméně zmínil, že je možné, že prostředky, které byly původně určené na zmíněné projekty, bude možné využít na jiné projekty. „To znamená, že by Česká republika nemusela přijít o žádné prostředky z evropského financování v důsledku těchto pochybení,“ dodal Žurovec.

Do auditů mohli díky Reportérům ČT nahlédnout také odborníci. „Nepochybné je, že auditoři nalezli zásadní pochybení ve dvou projektech a je vysoce pravděpodobné, že Česká republika přijde o více než 200 milionů korun,“ uvedl analytik a bývalý náměstek ministra financí Lukáš Wagenknecht.

Změny, na které neměly čas reagovat další potenciální zájemci

Podle auditorů Ředitelství silnic a dálnic v průběhu veřejných zakázek měnilo pravidla hry. Zakázky za téměř miliardu si rozdělily čtyři velké firmy, které stavby na dálnicích tradičně provádějí – Metrostav, Swietelsky stavební, Hochtief CZ a Skanska. Ostatní firmy podle auditorů neměly možnost se do výběrových řízení přihlásit.

„Jednalo se zejména o to, že ačkoliv byla změněna dokumentace k veřejné zakázce, nebyla o plnou lhůtu prodloužena lhůta pro podávání jednotlivých nabídek, to byl ten hlavní nález,“ vysvětlil mluvčí ministerstva.

V auditu se přímo píše, že „některé z dodatečných informací byly takového charakteru, že mohly rozšířit okruh možných uchazečů o zakázku a lhůta pro podání nabídek tak měla být prodloužena na původní délku“.

Ředitelství silnic a dálnic například v průběhu tendru razantně snížilo denní penále za špatně odvedenou práci, což mohlo přilákat i menší firmy.

Ředitelství silnic a dálnic ovšem podmínky změnilo pouhých čtrnáct dnů před vypršením lhůty pro podání nabídek, což je pro případné zájemce zcela nereálný termín. Velké stavební firmy přitom měly na přípravu nabídek devadesát dva dnů.

„Je to o samotném psaní zakázky, která byla vypsaná tak, že nemusel být vybrán nejvhodnější dodavatel,“ podotkl Wagenknecht.

„Zhotovitelé píší připomínky v rámci soutěže a Ředitelství silnic a dálnic má dodržet lhůty, když změní zadávací podmínky. Má dodržet lhůtu, která je 90 dnů nebo 95 dnů podle toho, jak si to stanoví,“ okomentovala soudní znalkyně Miloslava Pošvářová. „Došlo ale k fatálním změnám v rámci zakázky a Ředitelství silnic a dálnic zkrátilo lhůtu na 14 dnů, nebo dokonce na 11 dnů. To znamená, že zhotovitelé nemohli v krátké lhůtě reagovat na to, aby upravili nabídku,“ doplnila.

V problematických výběrových řízeních uspěla vedle sdružení firem Metrostav, Swietelsky a Hochtief také Skanska – bývalá firma současného ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO), který byl před vstupem do vysoké politiky šest let jejím generálním ředitelem. Mluvčí ministra napsal Reportérům ČT, že v tomto případě jde o věci, na které nemá ministr vliv, a tak se má z reportáže vynechat.

Vítězné firmy shodně uvedly, že zmiňované audity nemají, proto se k nim nemohou vyjadřovat. Mluvčí ředitelství silnic pak se závěry auditů nesouhlasí.

Na omezování okruhu soutěžitelů přitom při modernizaci dálnice D1 upozorňoval už Nejvyšší kontrolní úřad v roce 2017. Podle kontrolorů řada výběrových řízení neprobíhala v dostatečném konkurenčním prostředí, což mohlo negativně ovlivnit ceny veřejných zakázek.

Auditoři našli nesrovnalosti i při stavbě, podle ŘSD ale nečerpali ze všech dokumentů

Nejde však jen o pochybení při vypisování zakázek. U veřejné zakázky, kterou dělalo konsorcium vedené Metrostavem, našli auditoři nesrovnalosti i v průběhu stavby. „Bylo tam pochybení, které se týkalo proplacení neprovedených či nedoložených položek stavebních prací. Bylo to za menší částku, řádově, myslím, několik milionů,“ uvedl Wagenknecht.

Na práce za necelých pět milionů neexistují podle auditorů dostatečné doklady a není tak jasné, zda byly uskutečněny, i když peníze stát firmám zaplatil.

„Samo o sobě to už může hraničit buď s podvodným jednáním, nebo s nějakou nekvalifikovanou prací při tom předkládání,“ dodal Wagenknecht.

Metrostav věc odmítá. „Z našeho pohledu bylo vše provedeno řádně a zatím nám nikdo nic oficiálně nevytkl. Zakázka pro nás byla prodělečná a nejsem informován o tom, že by tam probíhaly nějaké neschválené vícepráce,“ prohlásil mluvčí Skupiny Metrostav Vojtěch Kostiha.

„Ve chvíli, kdy auditoři kontrovali podle stavebních deníků, protože to je právní dokument, tak zjistili, že kubatury, které se provádí například v pažicích stěnách, nebyly vůbec provedeny, byly provedeny v menším rozsahu, ale fakturovány byly podle zápisů a podle původní dokumentace do soutěže,“ přiblížila soudní znalkyně Pošvářová.

Ředitelství silnic a dálnic trvá na tom, že práce byly provedeny. „Kontrola v tomto bodě nečerpala i přes naše upozornění ze všech nezbytných dokumentů,“ zmínil mluvčí ředitelství Jan Rýdl.

Ministerstvo dopravy nicméně vyzve Ředitelství silnic a dálnic, aby peníze vrátilo. „Lhůta na zaplacení bude pravděpodobně jeden až tři měsíce,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Mapa modernizace D1
Zdroj: novad1.cz

Dosavadní náklady na modernizaci dálnice D1 se podle ředitelství silnic a dálnic pohybují kolem sedmi miliard. Předpokládaná hodnota zbývajících oprav přesahuje miliard třináct. Dohromady by tedy opravy měly stát 20 miliard bez daně. Kolik to bude nakonec, se teprve, ukáže. S dvěma sty miliony od Evropské unie už ale Česko zřejmě počítat nemůže.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 2 mminutami

Dva roky od tragédie na filozofické fakultě připomene koncert i tichá vzpomínka

Památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK) v neděli připomene tichá vzpomínka před sídlem fakulty, benefiční koncert i mše za oběti tragédie a pozůstalé. Akce pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Po střelbě na fakultě, k níž došlo před dvěma lety, zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
před 39 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 2 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 3 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 11 hhodinami

Policie obvinila dva muže, že podvedli více než pět set lidí

Pražští policisté obvinili z podvodu dva muže, kteří podle nich v letech 2015 až 2020 prodali emisní dluhopisy vydané jejich stavebními společnostmi, kupujícím ale investované částky později nevyplatili. Muži podle kriminalistů podvedli 535 lidí a způsobili škodu přes 360 milionů korun. Dvojici podle mluvčího pražské policie Jana Rybanského hrozí v případě odsouzení až desetileté tresty vězení.
před 14 hhodinami

Reorganizace na ministerstvu zahraničí vyvolala kritiku z opozice

Hnutí Starostové a nezávislí (STAN) ve výzvě předsednictvu vládního hnutí ANO kritizuje reorganizaci na ministerstvu zahraničí pod vedením Motoristů. Struktura úřadu se podle STAN mění narychlo a bez analýz. Odbor komunikace ministerstva v sobotu sdělil, že systemizace byla projednána s uznávanými velvyslanci a že úřad neruší žádné místo v zahraničí. Podle Deníku N chce premiér Andrej Babiš (ANO) věc řešit ještě před vánočními svátky.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami
Načítání...