Audit našel pochybení u zakázek na modernizaci D1. EU tak zřejmě Česku neproplatí stovky milionů korun

10 minut
Reportéři ČT: Česku hrozí, že přijde o stamiliony z eurodotací na modernizaci D1
Zdroj: ČT24

Za čtyřicet let se dálnice D1 opravovala jen sporadicky. V roce 2013 proto začala rozsáhlá rekonstrukce, kdy se postupně dálnice rozšiřuje na tři pruhy. Budovatelské úsilí má i své odvrácené stránky: například často zablokovanou průjezdnost dálnice. Problémy jsou však i s financováním. Opravu dálnice provázely podle auditorů chyby a Česku tak hrozí, že přijde o stamiliony z eurodotací. Případem se zabýval David Havlík z Reportérů ČT.

Před pěti lety v květnu 2013 začala ještě za vlády Petra Nečase dlouho očekávaná generální oprava hlavní a současně nejstarší tuzemské dálnice. Původně měla být opravená už letos, ale konec je stále v nedohlednu. Z jedenadvaceti úseků zbývá opravit ještě jedenáct. To znamená asi dvě třetiny délky dálnice.

Kromě toho, že opravy mají tříletý skluz, se objevil další problém, a to financování. Z ministerstva financí získali Reportéři ČT díky zákonu o svobodném přístupu k informacím audity dvou veřejných zakázek, které na modernizaci dálnice D1 vypsalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Vyplývá z nich, že část modernizace, kterou měla platit Evropská unie, nám neproplatí.

„Auditoři ministerstva financí zjistili pochybení v oblasti zadávání podle zákona o veřejných zakázkách v řádu přibližně dvou set milionů korun,“ uvedl mluvčí ministerstva financí Michal Žurovec.

Pochybení se týká dvou již ukončených staveb. První případ je oprava tříkilometrového úseku u obce Ostrovačice dvacet kilometrů před Brnem. Druhý je oprava zhruba pětikilometrového úseku, který začíná ve směru od Prahy před motorestem Naháč a končí u obce Ostředek na Benešovsku. Dohromady stály téměř miliardu.

„Na tyto projekty nebude možné použít evropské prostředky a budou hrazeny z národních zdrojů,“ přiblížil mluvčí ministerstva. Prakticky to znamená, že opravy dotčených úseků zaplatí český daňový poplatník.

Mluvčí nicméně zmínil, že je možné, že prostředky, které byly původně určené na zmíněné projekty, bude možné využít na jiné projekty. „To znamená, že by Česká republika nemusela přijít o žádné prostředky z evropského financování v důsledku těchto pochybení,“ dodal Žurovec.

Do auditů mohli díky Reportérům ČT nahlédnout také odborníci. „Nepochybné je, že auditoři nalezli zásadní pochybení ve dvou projektech a je vysoce pravděpodobné, že Česká republika přijde o více než 200 milionů korun,“ uvedl analytik a bývalý náměstek ministra financí Lukáš Wagenknecht.

Změny, na které neměly čas reagovat další potenciální zájemci

Podle auditorů Ředitelství silnic a dálnic v průběhu veřejných zakázek měnilo pravidla hry. Zakázky za téměř miliardu si rozdělily čtyři velké firmy, které stavby na dálnicích tradičně provádějí – Metrostav, Swietelsky stavební, Hochtief CZ a Skanska. Ostatní firmy podle auditorů neměly možnost se do výběrových řízení přihlásit.

„Jednalo se zejména o to, že ačkoliv byla změněna dokumentace k veřejné zakázce, nebyla o plnou lhůtu prodloužena lhůta pro podávání jednotlivých nabídek, to byl ten hlavní nález,“ vysvětlil mluvčí ministerstva.

V auditu se přímo píše, že „některé z dodatečných informací byly takového charakteru, že mohly rozšířit okruh možných uchazečů o zakázku a lhůta pro podání nabídek tak měla být prodloužena na původní délku“.

Ředitelství silnic a dálnic například v průběhu tendru razantně snížilo denní penále za špatně odvedenou práci, což mohlo přilákat i menší firmy.

Ředitelství silnic a dálnic ovšem podmínky změnilo pouhých čtrnáct dnů před vypršením lhůty pro podání nabídek, což je pro případné zájemce zcela nereálný termín. Velké stavební firmy přitom měly na přípravu nabídek devadesát dva dnů.

„Je to o samotném psaní zakázky, která byla vypsaná tak, že nemusel být vybrán nejvhodnější dodavatel,“ podotkl Wagenknecht.

„Zhotovitelé píší připomínky v rámci soutěže a Ředitelství silnic a dálnic má dodržet lhůty, když změní zadávací podmínky. Má dodržet lhůtu, která je 90 dnů nebo 95 dnů podle toho, jak si to stanoví,“ okomentovala soudní znalkyně Miloslava Pošvářová. „Došlo ale k fatálním změnám v rámci zakázky a Ředitelství silnic a dálnic zkrátilo lhůtu na 14 dnů, nebo dokonce na 11 dnů. To znamená, že zhotovitelé nemohli v krátké lhůtě reagovat na to, aby upravili nabídku,“ doplnila.

V problematických výběrových řízeních uspěla vedle sdružení firem Metrostav, Swietelsky a Hochtief také Skanska – bývalá firma současného ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO), který byl před vstupem do vysoké politiky šest let jejím generálním ředitelem. Mluvčí ministra napsal Reportérům ČT, že v tomto případě jde o věci, na které nemá ministr vliv, a tak se má z reportáže vynechat.

Vítězné firmy shodně uvedly, že zmiňované audity nemají, proto se k nim nemohou vyjadřovat. Mluvčí ředitelství silnic pak se závěry auditů nesouhlasí.

Na omezování okruhu soutěžitelů přitom při modernizaci dálnice D1 upozorňoval už Nejvyšší kontrolní úřad v roce 2017. Podle kontrolorů řada výběrových řízení neprobíhala v dostatečném konkurenčním prostředí, což mohlo negativně ovlivnit ceny veřejných zakázek.

Auditoři našli nesrovnalosti i při stavbě, podle ŘSD ale nečerpali ze všech dokumentů

Nejde však jen o pochybení při vypisování zakázek. U veřejné zakázky, kterou dělalo konsorcium vedené Metrostavem, našli auditoři nesrovnalosti i v průběhu stavby. „Bylo tam pochybení, které se týkalo proplacení neprovedených či nedoložených položek stavebních prací. Bylo to za menší částku, řádově, myslím, několik milionů,“ uvedl Wagenknecht.

Na práce za necelých pět milionů neexistují podle auditorů dostatečné doklady a není tak jasné, zda byly uskutečněny, i když peníze stát firmám zaplatil.

„Samo o sobě to už může hraničit buď s podvodným jednáním, nebo s nějakou nekvalifikovanou prací při tom předkládání,“ dodal Wagenknecht.

Metrostav věc odmítá. „Z našeho pohledu bylo vše provedeno řádně a zatím nám nikdo nic oficiálně nevytkl. Zakázka pro nás byla prodělečná a nejsem informován o tom, že by tam probíhaly nějaké neschválené vícepráce,“ prohlásil mluvčí Skupiny Metrostav Vojtěch Kostiha.

„Ve chvíli, kdy auditoři kontrovali podle stavebních deníků, protože to je právní dokument, tak zjistili, že kubatury, které se provádí například v pažicích stěnách, nebyly vůbec provedeny, byly provedeny v menším rozsahu, ale fakturovány byly podle zápisů a podle původní dokumentace do soutěže,“ přiblížila soudní znalkyně Pošvářová.

Ředitelství silnic a dálnic trvá na tom, že práce byly provedeny. „Kontrola v tomto bodě nečerpala i přes naše upozornění ze všech nezbytných dokumentů,“ zmínil mluvčí ředitelství Jan Rýdl.

Ministerstvo dopravy nicméně vyzve Ředitelství silnic a dálnic, aby peníze vrátilo. „Lhůta na zaplacení bude pravděpodobně jeden až tři měsíce,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Mapa modernizace D1
Zdroj: novad1.cz

Dosavadní náklady na modernizaci dálnice D1 se podle ředitelství silnic a dálnic pohybují kolem sedmi miliard. Předpokládaná hodnota zbývajících oprav přesahuje miliard třináct. Dohromady by tedy opravy měly stát 20 miliard bez daně. Kolik to bude nakonec, se teprve, ukáže. S dvěma sty miliony od Evropské unie už ale Česko zřejmě počítat nemůže.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Hosté Událostí, komentářů týdne debatovali o úderech USA na Írán

Hosté pořadu Události, komentáře týdne diskutovali o útoku Spojených států na íránské jaderné provozy. Řeč přišla i na hlasování o nedůvěře vládě, které kabinet Petra Fialy (ODS) ustál. Tématem pořadu byla i volba generálního ředitele ČT nebo protesty odpůrců masového cestovního ruchu ve Španělsku, Itálii či Portugalsku. Pozvání přijali novinář a komentátor Václav Dolejší, herečka Zuzana Zlatohlávková, podnikatelka a bývalá politička Jana Marco, neurochirurg Vladimír Beneš a reportér a youtuber Janek Rubeš. Debatu vedla Jana Fabianová.
před 28 mminutami

Česká nákladní loď doplula do Bratislavy poprvé po více než třiceti letech

Po třiatřiceti letech zakotvila v Bratislavě česká nákladní loď. Plavidlo s názvem Rio 2 urazilo celkem osmnáct set kilometrů a má tak za sebou výjimečně dlouhou trasu. Nákladní loď by za normálních okolností převážené zboží vyzvedla v Čechách, ale kvůli nízké hladině Labe a zřícenému mostu v Drážďanech pro něj musela právě do slovenské metropole. Plavba do cílové destinace v německém Münsteru potrvá asi další tři týdny.
před 1 hhodinou

Vakcinace i platný pas. Cestování se zvířaty má svá pravidla

V létě pravidelně přibývá lidí, kteří cestují se zvířaty. Pokud jedou do ciziny, potřebuje čtyřnohý turista pas, čip a očkování. Některé země ale přidávají i další požadavky. Se záměrem vzít svého mazlíčka s sebou je dobré včas informovat leteckou společnost a pravidla si prostudovat na stránkách Státní veterinární správy. O něco jednodušší je to při cestě vlakem. Jestliže se zvíře vleze do přepravky o předepsaných rozměrech, může dokonce jezdit zdarma.
před 1 hhodinou

Vězeňské službě by mohly vzrůst platy

Od července mají dozorcům a strážným ve věznicích vzrůst výdělky o tři tisíce korun, tedy stejně jako policistům, hasičům nebo celníkům. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) předloží návrh na zvýšení platů vládním kolegům ve středu. Podle ředitele Vězeňské služby Simona Michailidise je narovnání podmínek mezi bezpečnostními složkami nutné. Momentálně ve sboru vězeňské služby chybí lidé, někteří kvůli lepším podmínkám odešli právě k policii nebo do armády.
před 2 hhodinami

Nehod na železničních přejezdech neubývá

Nedaří se snížit počty nehod na železničních přejezdech. Přitom Správa železnic investuje do zabezpečení miliardy korun. Nejčastější příčinou srážek je nepozornost. Když už člověk vjede do kolejiště a uvázne mezi závorami, radí odborníci zkusit závory prorazit. A pokud to nejde, ihned opustit auto a zavolat na tísňovou linku. Letos už záchranáři zasahovali u víc než šedesáti událostí.
před 11 hhodinami

Čipy pro psy i kočky a jejich registrace. Evropské nařízení má omezit množírny

Mikročip povinně nejen pro psy, ale nově také pro kočky. Europoslanci v týdnu přijali usnesení, podle kterého by chovatelé zvířata měli mimo jiné registrovat v jednotné databázi. To má zkomplikovat existenci množíren. Část odborníků ale tvrdí, že by lépe fungovaly vyšší sankce. Podoba legislativy ještě není konečná, vyjadřovat se k ní budou také ministři členských zemí.
před 11 hhodinami

Celý svět by měl děkovat Trumpovi, míní Dostálová. Foldyna nesouhlasí

Rozhodnutí USA udeřit na íránský jaderný program bylo dobrým krokem, shodli se v Otázkách Václava Moravce zástupci vládní koalice a opozičního ANO. „Celý svět by měl poděkovat (Donaldu) Trumpovi,“ prohlásila europoslankyně Klára Dostálová (ANO). Odmítavě se k útoku postavil poslanec SPD Jaroslav Foldyna. Debatující věří, že zapojení USA povede k oslabení íránského režimu. V druhé části pořadu politici kritizovali systém emisních povolenek ETS 2.
před 15 hhodinami

Po tropech mají dorazit silné bouřky

Teploty v Česku v neděli i v pondělí vystoupají nad 31 stupňů Celsia, v pondělí pak budou od západu postupovat bouřky doprovázené silným větrem, informoval Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Vítr může podle něj v nárazech ojediněle dosáhnout rychlosti i kolem 110 kilometrů v hodině. Nejpravděpodobnější je výskyt intenzivních srážek na jihu Čech a na Vysočině.
před 18 hhodinami
Načítání...