Praha - Za vytlačení pomaleji jedoucího vozidla z dálnice D1 uložil dnes středočeský krajský soud Luboši Lacinovi pětiletý trest vězení a sedmiletý zákaz řízení. Uznal ho vinným z pokusu o těžké ublížení na zdraví. Mazda, na kterou svým vozem údajně najel, se několikrát přetočila přes střechu. Řidička a spolujezdec se lehce zranili. Lacina od počátku tvrdí, že nezvládl řízení. Nechtěl prý osádce vozu ublížit. Rozsudek není pravomocný. Lacinův právník se na místě odvolal.
Agresivní řidič z D1 dostal pět let vězení
„Jsem rád, že soud došel k takovémuto závěru. Myslím si, že je to skvělý signál pro všechny slušné řidiče, kteří na silnicích jezdí,“ komentoval verdikt státní zástupce Tomáš Milec. „Neexistují konkrétní důkazy o tom, že ten skutek byl spáchán úmyslně. Úmysl je stav mysli, tam záběry kamery nehrají roli,“ domnívá se Lacinův advokát Pavel Szkandera. On i obžalovaný řidič trvají na tom, že Lacina pouze nezvládl odbočování do pravého pruhu. Podle právníka může i dobrý řidič - Lacina podle soudu najezdil již více než 750.000 kilometrů bez nehody - udělat chybu. „To je hrozně těžké, na základě nějakého videa hodnotit okolnosti nehody,“ řekl řekl k tomu samotný Lacina.
Soudce: Lacinův manévr byl naprosto nepřiměřený
„Soud měl dostatek důkazů, které v závěru vedou k vině obžalovaného,“ prohlásil v odůvodnění rozsudku předseda trestního senátu Ivo Zelinka. Videozáznam, výpovědi obětí nehody i svědků podle něho prokázaly, že muž najel na mazdu úmyslně. I znalecké posudky prý potvrdily verzi, kterou u soudu přednesla řidička havarovaného vozu a její spolujezdec.
I podle soudce byl Lacinův manévr naprosto nepřiměřený. „Emoce převládly nad racionalitou,“ vysvětlil řidičův motiv. Dodal, že Lacina mohl ženě a jejímu spolujezdci způsobit mnohem vážnější zranění - například zlomeniny lebky nebo poškození vnitřních orgánů. Možnost, že je vážně zraní, si pak podle něj musel Lacina uvědomovat. „Za 25 let praxe souzení dopravních nehod jsem se nesetkal s takovouto nehodou, aby osádka vyvázla prakticky bez zranění,“ uvedl.
Trest na spodní hranici trestní sazby, který soudce muži uložil nejen za ublížení na zdraví, ale i za poškození cizí věci, vysvětlil zejména tím, že Lacina doposud vedl řádný život. Čin prý spáchal v silném rozrušení a sám již ženě a jejímu spolujezdci dříve nahradil škodu ve výši zhruba 94.000 korun.
Nehoda se stala 22. března na 24. kilometru dálnice ve směru na Prahu a zaznamenala ji dálniční kamera. Šestadvacetiletá žena v mazdě tam předjížděla kamion. Řidič vozu Škoda Superb, který ji dojel, se ji údajně snažil blikáním a troubením donutit, aby mu uvolnila cestu. Když řidička předjíždění dokončila a zařadila se do pruhu před kamion, jedenačtyřicetiletý Lacina do ní prý bočně najel a vytlačil ji z dálnice. Mazda vylétla do pole, několikrát se přetočila přes střechu a narazila do stromu. Muž to viděl a následně i přivolal pomoc.
Lacina se omluvil, prý nezvládl předjíždění
Řidička mazdy i její spolujezdec u soudu shodně vypověděli, že poté, co žena předjela kamion a zařadila se do pravého pomalejšího pruhu, jel Lacina po nějakou dobu vedle ní. Prý na ni neslušně gestikuloval a bylo vidět, že nadává. Pak už si jen vzpomínají, že do nich bočně narazil. Z jejich výpovědí vyplynulo, že na ně najel schválně. Žena uvedla, že od té doby kvůli strachu neřídí.
Lacina se v soudní síni řidičce i spolujezdci omluvil. „Z mé strany se nejednalo o žádný záměr vám ublížit,“ uvedl. Podle jeho verze pouze nezvládl manévr při předjíždění. Prý se na něj zezadu tlačilo další auto a on odbočil doprava příliš brzo. Nárazu do mazdy si nevšiml, až při pohledu do zpětného zrcátka zjistil, že vůz vyletěl ze silnice.
Řidič je obchodním manažerem Plzeňského Prazdroje. Vedení muži podle médií kvůli incidentu pozastavilo výkon funkce. Později se s ním dohodlo na návratu do práce vzhledem k presumpci neviny. Lacina uvedl, že však nesmí řídit služební auto, do Prahy prý teď jezdí z Ostravy vlakem.
Nejčastější hříšníci jsou řidiči vozů Mercedes, Volvo, BMW, Subaru a Audi
Z policejních statistik vyplynulo, že řidiči luxusních aut v Česku podle policie páchají přestupky častěji než lidé, kteří sedí za volanty levnějších vozů. První pětici nejčastějších hříšníků podle policistů tvoří řidiči vozů Mercedes, Volvo, BMW, Subaru a Audi. Naopak na druhé straně žebříčku se umístili řidiči aut značek Wartburg, VAZ, Škoda, Dacia a Daewoo.
K podobnému závěru dospěla i ČSOB Pojišťovna. Vztah mezi pořizovací cenou vozu a frekvencí škod z povinného ručení lze podle ní dokumentovat například i u vozů Škoda Octavia a Škoda Superb, jejichž škodní statistiky sleduje pojišťovna zvlášť. Zatímco u oktávií se riziko, že jejich majitel zaviní škodu z povinného ručení, blíží průměru za všechny značky, u dražších superbů je o pětinu vyšší.