Covid zčásti odolává remdesiviru. Zatím jen v laboratorních podmínkách

Virus SARS-CoV-2, který způsobuje nemoc covid-19, si může v laboratoři vyvinout částečnou rezistenci vůči antivirotiku remdesiviru, a to dokonce více než jedním mechanismem.

„Remdesivir je důležitým antivirotikem v našem arzenálu pro léčbu covidu, pomáhá proti vážnému průběhu onemocnění, hospitalizaci a úmrtí,“ předeslal Mark Denison, který studii vedl.

„Doposud bylo v klinické praxi zaznamenáno jen velmi málo případů rezistence na remdesivir,“ pokračoval lékař.

„Musíme mít ale jistotu, že toto antivirotikum můžeme nadále používat proti covidu, budoucím lidským koronavirům a potenciálně i proti jiným známým lidským koronavirům,“ řekl Denison. Mezi již známé koronaviry patří například SARS nebo MERS. „Je tedy velmi důležité pochopit, jak se mohou koronaviry snažit unikat před tímto lékem, a využít tyto údaje ke sledování případného vzniku rezistence u pacientů s covidem,“ vysvětlil.

Virus má několik triků

Denisonova laboratoř se na vývoji remdesiviru v minulosti podílela. Autorem léku je český vědec Tomáš Cihlář. Remdesivir podávaný nitrožilně zastavuje virus SARS-CoV-2 tím, že zabraňuje kopírování jeho RNA genomu.

Nová studie prokázala, že pokud byl virus tomuto léku v buněčné kultuře vystaven opakovaně, vyvinuly se u něj mutace v enzymu polymeráza. Ty mu umožnily částečně uniknout antivirovému účinku přípravku. Stejné mutace by také mohly způsobit rezistenci u myšího koronaviru, který ale neinfikuje člověka, uvedli vědci.

Biochemické výzkumy z laboratoře doktora Matthiase Götteho z University of Alberta v následném bádání ukázaly, že mutace odolávají remdesiviru rovnou dvěma různými mechanismy, což naznačuje, že virus umí na podobné hrozby dobře a kreativně reagovat.