Vědci hledají svatý grál učení. Zdá se, že ideální je dělat 15 procent chyb

Aby se člověk naučil něco nového, musí občas také selhat, to ví věda už dlouho. Ale jaký je ideální poměr selhání vůči úspěchům, aby to pomáhalo učení? Nyní se to pokusili vyjádřit experti z Arizonské univerzity pomocí matematické rovnice, kterou testovali na strojové inteligenci a zvířatech.

Pedagogové i další odborníci na vzdělávání vědí, že učení je velmi citlivá záležitost. Je třeba, aby nová látka byla již částečně známá, ale současně dostatečně neznámá. Při jednoduché učební látce se člověk nedozví nic jiného, nikam jej lekce neposouvá. A naopak: je-li učivo moc složité, není možné ho pochopit.

Vědci dosud proces učení testovali na strojích a zvířatech. Podle nové studie zveřejněné v odborném žurnálu Nature Communications je ideální, když subjekt správně odpovídá v 85 procentech případů a selže v 15 procentech – pak je jeho schopnost učit se něco nového maximální. Experti předpokládají, že by se dal tento princip vztáhnout i na člověka. 

Ideální míra úspěchu

„V oblasti vzdělávání se o takzvané zóně střední obtížnosti hodně mluví – o tom, kde leží a jak ji využít pro učení. A my jsme ji ukotvili v matematice,“ uvedl Robert Wilson, který na výzkumu pracoval. Týkal se pouze výuky, kdy se subjekt učí vybírat ze dvou možností a poučí se ze špatného výběru pro příští volbu.

Společně se svými kolegy Wilson vytvořil „pravidlo 85 procent“ poté, co provedl sérii experimentů, během nichž učil počítačové programy jednoduchým úkolům matematické povahy – například rozeznávat ručně psaná čísla a určovat, která z nich jsou prvočísly.

Počítače se učily nejrychleji v situacích, kdy se míra jejich úspěchů pohybovala právě kolem 85 procent. „Pokud máte míru neúspěchu kolem 15 procent, tak maximalizujete svou rychlost učení,“ uvedl Wilson. 

Ověřeno na zvířatech

Vědci nezůstali jen u testů na specializovaných umělých inteligencích, ale výzkum ověřili také na zvířatech. Prošli množství prací, které se věnovaly schopnosti zvířat učit se a zjistili, že toto pravidlo na nich funguje také.

U člověka podle autorů studie tato forma učení zabírá také, ale ne u všech druhů učení. Pravděpodobně se týká takzvaného percepčního učení – tedy, toho, kdy se lidé učí skrze zkušenosti a příklady.

Wilson uvádí jako příklad radiologa, který se učí rozlišovat na snímcích mezi nádory a zdravou tkání. „Postupně se naučíte zlepšovat, ale potřebujete zkušenost a také příklady,“ uvádí profesor Wilson. „Když se bude člověk učit rozlišovat jen snadné snímky, bude mít sice stoprocentně správné odpovědi, ale nic se nenaučí. Když se bude snažit rozlišovat příliš těžké fotky, bude úspěšný třeba na padesát procent – ale naučí se příliš málo nového,“ vysvětluje Wilson.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Novým šéfem NASA se stal Jared Isaacman

Americký Senát ve středu potvrdil miliardáře a soukromého astronauta Jareda Isaacmana jako nového šéfa Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA), píše agentura Reuters. Isaacman se tak stal patnáctým šéfem úřadu. V republikány ovládaném Senátu pro něj hlasovalo 67 senátorů, proti jich bylo 30.
před 14 hhodinami

Podvodníci okradli děti s rakovinou o desítky milionů, které na ně vybrali

Mezinárodní skupina podvodníků roky okrádala rodiny s dětmi, které trpí rakovinou. Pomocí emotivních videí na YouTube poptávala peníze, které si pak ale nechala. Zneužívání dětí a rodin odhalilo rozsáhlé dvouleté vyšetřování stanice BBC. Riziko, že člověk přispěje na podvodné sbírky, lze snížit následováním jednoduchých zásad.
před 20 hhodinami

Glumův efekt poškozuje vědu a hlavně doktorandy, naznačila studie

Vědci si příliš hromadí znalosti i výzkumná témata pro sebe, tvrdí nový výzkum, který fenomén nazval Glumův efekt, podle postavy z knihy Pán prstenů J. R. R. Tolkiena. Glum si žárlivě střežil Prsten podobně, jako si dnes významná část vědců sobecky hlídá „svoje témata“. Poškozuje to zejména doktorandy, ale také celou vědu, protože tak v laboratořích a výzkumných ústavech vzniká toxická atmosféra, naznačuje studie, která ale má metodologické nedostatky.
před 22 hhodinami

Británie se vrací k programu Erasmus

Británie a Evropská unie se ve středu dohodly, že britským studentům umožní opětovné zapojení do oblíbeného studentského výměnného programu Erasmus+. Jde o malý, ale symbolický signál zlepšení vztahů mezi Spojeným královstvím a EU po brexitu, napsala agentura Reuters.
před 23 hhodinami
Načítání...