Proč mají berušky různé zbarvení? Vědci zjistili, co je příčinou

To, že slunéčko východní může mít až 200 barevných motivů, způsobují variace jednoho jediného genu. Na nové zjištění přišel tým francouzských vědců. Berušky, které pocházejí z Asie, jsou v současnosti v Česku velmi rozšířené.

Tým výzkumníků se snažil podle agentury AFP odhalit, proč jsou některá slunéčka původem z Asie černá se dvěma červenými tečkami, zatímco jiná jich mají třeba dvacet, a další jsou naopak červená s černými tečkami.

Gen, který je příčinou barevné rozmanitosti takzvaných asijských berušek, se podle vědců „aktivuje během vývinu slunéček, a to především v krovkách ve chvíli, kdy se utvářejí“.

Místo, kde se gen na křídle mladého hmyzu aktivuje, ovlivní to, že slunéčko je v dospělosti černé. Když se gen neaktivuje, výsledkem je červená barva různé sytosti, jdoucí až do žluté, píše AFP.

Na výzkumu se podíleli vědci z Národního institutu pro agronomický výzkum (INRA) v Montpellier a jejich kolegové z Národního střediska vědeckého výzkumu (CNRS) v Marseille. Výsledky studie zveřejnil odborný časopis Current biology.

Slunéčko východní pochází z východní Asie, do Evropy i Severní Ameriky bylo zavlečeno. V Česku je nyní běžným druhem. Před zimou podniká doslova invaze do domácností.