Houstone, máme problém. Věž pro start raket za miliardu dolarů se naklání a prohýbá

Americká NASA má problém se zařízením, odkud bude startovat raketa SLS. Mobilní věž se několikanásobně prodražila, navíc se prohýbá a naklání.

Před týdnem plánoval americký viceprezident Mike Pence návštěvu Kennedyho vesmírného střediska na Floridě, aby si prohlédl tamní zařízení a současně se zúčastnil dalšího setkání poradního orgánu National Space Council. Na tomto místě NASA staví a testuje řadu systémů, které jsou spojené s budoucím startem plánované rakety SLS.

Jedním z nejvíce kontroverzních zařízení je mobilní startovací věž. Ta by měla podpírat raketu při testování a během jejího převozu na místo startu i během něj. Jenomže podle nové zprávy nezávislého, ale většinou dobře informovaného webu NASASpaceflight.com je toto zařízení víc než problematické: věž, která stála NASA téměř jednu miliardu dolarů, se naklání a prohýbá.

Plány rampy
Zdroj: NASA

NASA to přiznává, ale přitom dodává, že nahnutí není zatím tak velké, aby potřebovalo nějaké záchranné práce nebo zásadnější úpravy. Pracuje však přitom na záložním plánu, který by se realizoval, pokud by se rampa začala naklánět více.

Jedna věž nestačí

Podle webu arstechnica sílí podezření, že NASA bude muset najít zdroje pro stavbu druhé věže, která by mohla tu první, narušenou, nahradit. Je tedy možné, že tato rampa bude použita jen jedenkrát, a to při panenském letu rakety SLS, jenž by se měl odehrát v roce 2020.

Tato věž se začala stavět před devíti roky, když se ukázalo, že NASA potřebuje mobilní zařízení tohoto typu pro jinou raketu – tehdy to byla raketa Ares I. Pro tento účel měla stát „pouhých“ 234 milionů dolarů, ale když byla raketa Ares v roce 2010 zrušena, najednou neměla americká kosmická agentura pro nákladné zařízení využití.

Věž vysoká 108 metrů (pro srovnání: Petřínská rozhledna v Praze měří 64 metrů) si ale nakonec uplatnění našla. Roku 2011 rozhodl Kongres, že NASA se má věnovat nové raketě, která dostala jméno SLS.

Analýzy ukázaly, že by se pro její start mělo dát využít právě výše popsané zařízení – cenově to mělo být zdaleka nejvýhodnější řešení. Zatímco vývoj a stavba zcela nové rampy by stála 122 milionů, úprava rampy pro raketoplány 93 milionů, přestavba věže pro Ares I měla stát jen 54 milionů dolarů. NASA se logicky rozhodla pro nejlacinější řešení.

Realita ale ukázala, že optimistické odhady jsou naivní. Nakonec totiž NASA v letech 2012–2015 za úpravu utratila 281 milionů dolarů, což ale stále nestačí; v novém rozpočtu této agentury pro rok 2019 je totiž pro dostavbu vyhrazeno dalších 396 milionů dolarů. To znamená, že než z ní vůbec raketa odletí, NASA utratí za věž nejméně 912 milionů dolarů – to je v přepočtu 18,7 miliard korun. Pro srovnání: je to částka, kterou dostane všech 120 tisíc neziskových organizací v České republice ročně. 

Pokud se tento systém osvědčí, chce ho NASA dále upravovat a vylepšovat. Po prvním letu SLS by mělo následovat téměř tříleté období, kdy další raketa tohoto typu nevyletí. Během něj by mělo dojít k úpravě rampy, aby z ní mohly startovat rakety hlouběji do vesmíru.

Co je SLS?

Space Launch System (zkratka SLS) je plánovaná raketa NASA, která má zaujmout místo zrušeného programu Constellation a nahradit vysloužilé raketoplány. Dle NASA Authorization Act of 2010 by se měly koncepty raket Ares I a Ares V spojit do jednoho, který umožní starty s posádkou i nákladem. První rakety by měly mít nosnost kolem 70 tun, během času pak bude upraven na ještě výkonnější verze 105 a 130 tun.

Vizualizace SLS
Zdroj: NASA

Raketa má sloužit pro pilotované lety k Měsíci bez přistání, jednou by měla sestavit kosmickou loď pro dopravu kosmonautů na Mars. K tomu by bylo potřeba více než 10 startů nejvýkonnější konfigurace rakety SLS.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Věda

Kábul může jako první metropole světa přijít o vodu, píše CNN

Afghánská metropole by se mohla brzy stát vůbec prvním moderním hlavním městem, které se ocitne bez vody. Píše to americká stanice CNN. Podle expertů je na vině nárůst populace, změny klimatu i plýtvání. Hladina podzemní vody v Kábulu už klesla o desítky metrů. Podle nevládní organizace Mercy Corps by krize mohla vést k ekonomickému kolapsu.
před 1 hhodinou

Nedostatkem vody budou do konce století trpět stovky milionů lidí, tvrdí vědci

Vědci z Northeastern University využili nejmodernější a nejdetailnější modely klimatu, aby prostudovali, jak se změní průtoky ve velkých řekách. Zjistili, že na přelomu příštího století pocítí 850 milionů lidí důsledky klesajícího množství vody v největších světových řekách.
včera v 10:01

Se změnou klimatu „zápasily“ už germánské kmeny. Studie popsala, jak úspěšně

Politika, společnost a klima jsou tři navzájem provázané fenomény, které v minulosti přispívaly k pozitivním změnám, ale také se stávaly příčinou rozsáhlých krizí. Současná změna klimatu způsobená lidskou aktivitou přináší spoustu problémů i výzev. S podobnými změnami se museli lidé na území dnešního Česka potýkat i v dávné minulosti, byť tehdy se podnebí měnilo z přirozených důvodů. Vědci teď popsali, jak zvládaly ochlazování a oteplování germánské kmeny na konci třetího století našeho letopočtu.
18. 7. 2025
Doporučujeme

Astronomové poprvé pozorovali vznik nové sluneční soustavy

Vědci poprvé přesně určili okamžik, kdy se kolem hvězdy začaly formovat planety. Sledovali totiž vznik první hmoty, z níž se tato tělesa utvářejí – horké minerály, které v době pozorování právě začínaly tuhnout. Tento objev nejenže představuje první případ, kdy astronomové viděli planetární systém v tak raném stádiu vzniku, ale současně otevírá pomyslné okno do minulosti naší Sluneční soustavy.
18. 7. 2025

Archeologové objevili v Albánii jezerní město staré osm tisíc let

Už v pravěku budovali lidé v Evropě rozsáhlá sídliště. Jedno z nejstarších teď zkoumají archeologové v Albánii. Vzniklo asi před osmi tisíci lety na jednom z tamních jezer.
18. 7. 2025

Je ekologičtější vlak, nebo letadlo? Odpověď není jednoznačná, odhalila studie

Rychlovlaky jsou výrazně ekologičtějším dopravním prostředkem než letadlo při vysokém vytížení tratě. Uvádí to studie španělské státní společnosti Ineco, o které informoval deník El País. Studie se zaměřila na srovnání emisí mezi některými železničními a leteckými spoji ve Španělsku. U vysokorychlostní železnice velká část emisí připadá na výstavbu infrastruktury, zatímco u letecké dopravy převážnou část znečištění způsobuje provoz letadel samotných.
18. 7. 2025
Doporučujeme

Táta, máma – a druhá máma. Děti se třemi biologickými rodiči se rodí bez genetické nemoci

Asi jedno dítě ze dvou set se rodí s genetickou poruchou mitochondrií, která se dědí po matce. Britští vědci našli způsob, jak problém vyřešit – vyžaduje ale dalšího genetického rodiče. Dětí s kombinací DNA tří lidí už je osm a brzy se narodí další.
17. 7. 2025Aktualizováno17. 7. 2025

Kočky spí častěji na levém boku. Vědci věří v evoluční důvody

Spánek na levém boku by kočkám mohl pomáhat přežít v nebezpečných podmínkách, ale také po probuzení ze spánku reagovat rychleji na blížící se kořist. Popsala to nová studie, která vyšla v recenzovaném žurnálu.
17. 7. 2025
Načítání...