Lidské pozůstatky i kosti vymřelých tvorů z doby ledové. Archeologové ukázali poklad ze zatopené mexické jeskyně

Největší zatopená jeskyně na světě pomalu odhaluje tajemství (zdroj: ČT24)

V polovině ledna popsal vědecký tým, že v Mexiku objevili největší zatopený jeskynní systém. Nyní archeologové popsali, co všechno v něm už našli. Zatopená jeskyně unikátním způsobem umožnila zachování mnoha artefaktů, které by na zemi zničili predátoři nebo příroda.

Archeologové narazili na množství zbytků starých lidských civilizací i mnohem starších kosterních úlomků, jež patřily dnes již vymřelým zvířatům. Lidské pozůstatky jsou staré nejméně 9000 let.

Vědci tyto artefakty nalezli v jeskynním systému, který měří 347 kilometrů. Lednový výzkum totiž prokázal, že dva dlouhé podvodní labyrinty na jihovýchodě Mexika jsou spojeny a tvoří tak největší jeskynní systém svého druhu na světě.

Výzkum tohoto místa by nyní mohl vrhnout nové světlo na pravěké dějiny oblasti dnešního Mexika i na kořeny civilizace Mayů. Vědci našli v jeskynním systému celkem 248 cenot, tedy zatopených závrtů krasového původu, v nich bylo asi 200 míst se zajímavými archeologickými nálezy. Důležité je, že přes 140 z nich je mayského původu – vědci se tak mohou dozvědět mnohem víc o dějinách této stále ještě málo prozkoumané kultury.

Kromě lidských kostí se v cenotách nacházely také pozůstatky obřích pravěkých lenochodů, kteří mohli díky nedostatku predátorů měřit až tři metry, pravěkých slonů a také vymřelých druhů medvědů z doby kamenné. „Myslím, že je to úžasné,“ uvedl pro agenturu Reuters Guillermo de Anda, který se na zkoumání lokality podílí. „Bez váhání se jedná o nejdůležitější archeologické naleziště na světě.“

Jak se našel archeologický poklad?

Potápěči po desetiměsíční práci objevili spojení mezi jeskynním komplexem Sac Actún (Bílá jeskyně) a Dos Ojos (Dvě oči). Nový celek bude pojmenován po větší z jeskyní Sac Actún a název Dos Ojos zanikne.

V Mexiku byl nalezen největší podvodní jeskynní systém světa (zdroj: ČT24)

Vstup do podzemních jeskyní leží v oblasti starého mayského města Tulum. Tisíce let záviseli mayští indiáni na vodě, kterou nacházeli v jeskyních a jeskynních jezírcích, jež se objevila po propadu stropů jeskyň. Tyto vodní nádrže nazývané cenoty jsou rozesety po celém Yucatánu, přičemž jejich množství se odhaduje na sedm až osm tisíc.