Lidské pozůstatky i kosti vymřelých tvorů z doby ledové. Archeologové ukázali poklad ze zatopené mexické jeskyně

V polovině ledna popsal vědecký tým, že v Mexiku objevili největší zatopený jeskynní systém. Nyní archeologové popsali, co všechno v něm už našli. Zatopená jeskyně unikátním způsobem umožnila zachování mnoha artefaktů, které by na zemi zničili predátoři nebo příroda.

Video Studio ČT24
video

Největší zatopená jeskyně na světě pomalu odhaluje tajemství

Archeologové narazili na množství zbytků starých lidských civilizací i mnohem starších kosterních úlomků, jež patřily dnes již vymřelým zvířatům. Lidské pozůstatky jsou staré nejméně 9000 let.

Vědci tyto artefakty nalezli v jeskynním systému, který měří 347 kilometrů. Lednový výzkum totiž prokázal, že dva dlouhé podvodní labyrinty na jihovýchodě Mexika jsou spojeny a tvoří tak největší jeskynní systém svého druhu na světě.

Výzkum tohoto místa by nyní mohl vrhnout nové světlo na pravěké dějiny oblasti dnešního Mexika i na kořeny civilizace Mayů. Vědci našli v jeskynním systému celkem 248 cenot, tedy zatopených závrtů krasového původu, v nich bylo asi 200 míst se zajímavými archeologickými nálezy. Důležité je, že přes 140 z nich je mayského původu – vědci se tak mohou dozvědět mnohem víc o dějinách této stále ještě málo prozkoumané kultury.

Kromě lidských kostí se v cenotách nacházely také pozůstatky obřích pravěkých lenochodů, kteří mohli díky nedostatku predátorů měřit až tři metry, pravěkých slonů a také vymřelých druhů medvědů z doby kamenné. „Myslím, že je to úžasné,“ uvedl pro agenturu Reuters Guillermo de Anda, který se na zkoumání lokality podílí. „Bez váhání se jedná o nejdůležitější archeologické naleziště na světě.“

Jak se našel archeologický poklad?

Potápěči po desetiměsíční práci objevili spojení mezi jeskynním komplexem Sac Actún (Bílá jeskyně) a Dos Ojos (Dvě oči). Nový celek bude pojmenován po větší z jeskyní Sac Actún a název Dos Ojos zanikne.

Video Horizont ČT24
video

V Mexiku byl nalezen největší podvodní jeskynní systém světa

Vstup do podzemních jeskyní leží v oblasti starého mayského města Tulum. Tisíce let záviseli mayští indiáni na vodě, kterou nacházeli v jeskyních a jeskynních jezírcích, jež se objevila po propadu stropů jeskyň. Tyto vodní nádrže nazývané cenoty jsou rozesety po celém Yucatánu, přičemž jejich množství se odhaduje na sedm až osm tisíc.