Místo endoskopu obyčejná analýza dechu. Čeští vědci pomáhají léčit Crohnovou chorobu

Crohnovu chorobu, ale i další onemocnění střev a trávicího ústrojí bude možné odhalit z pouhého dechu. Vědci z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského AV ČR v Praze publikovali ve vědeckém časopise Journal of Breath Research nadějné výsledky výzkumu provedeného společně s Klinickým a výzkumným centrem pro střevní záněty ISCARE. Na obzoru je tak nový, rychlý a neinvazivní způsob diagnózy mnoha závažných autoimunitních onemocnění.

Tým profesorů Patrika Španěla a Milana Lukáše zveřejnil v novém vydání odborného časopisu Journal of Breath Research výsledky analýzy lidského dechu za využití hmotnostní spektroskopie.

Diagnostika nemocí z dechu (zdroj: ČT24)

Vědci porovnávali složení dechu pacientů trpících Crohnovou chorobou a ulcerózní kolitidou s kontrolní skupinou zdravých účastníků.

„Rozbor dechu prokázal zvýšené množství pentanu a dalších těkavých organických sloučenin u pacientů se zánětlivými onemocněními vnitřností. V dechu zdravého člověka se přitom tyto látky ve zvýšené míře obvykle nevyskytují,“ říká vedoucí výzkumu Patrik Španěl.

Nový způsob diagnostiky dechu umožňuje za pomoci výdechu do speciálního přístroje SIFT-MS detekovat velmi rychle a snadno stopy mnoha chemických látek. „Zvýšené hladiny konkrétních látek mohou být potenciálním biomarkerem zánětů nebo bakteriálního přemnožení v lidském těle,“ pokračuje Patrik Španěl.

Podle badatelů sice nový způsob diagnózy nenahradí dosavadní lékařská vyšetření, ale může výrazně pomoci zejména v prvních fázích, tedy při odhalování příčin.

„Endoskopické a další invazivní formy vyšetření bývají většinou fyzicky a psychicky nepříjemné. Námi navrhovaná metoda by však mohla pomoci včas problém indikovat, celý proces vyšetření zrychlit a v některých případech zcela zamezit jakýmkoliv zásahům do lidského těla.“

Analýza dechu namísto endoskopu

Vědci z Heyrovského ústavu se už před několika lety zabývali analýzou dechu v souvislosti s cystickou fibrózou. Zkoumali metodu, která z dechu pacientů rozpoznávala, zda jsou nakaženi nebezpečnou bakteriální infekcí. Ta ohrožuje především pacienty trpící právě fibrózou a životy nemocných. Výzkum se proto soustředil na analýzu dechu, která bakterie měla včas odhalit a iniciovat vhodnou léčbu.

Crohnova nemoc a ulcerózní kolitida jsou autoimunitní chronická zánětlivá onemocnění trávicího ústrojí. Příčiny těchto chorob nejsou dosud známy a dosud není znám ani lék.

Crohnova nemoc (též Crohnova choroba nebo regionální enteritida) je chronické zánětlivé onemocnění, které se může projevit v jakékoli části trávicího ústrojí, nejčastěji však v oblasti spojení tenkého a tlustého střeva. Zánět proniká celou stěnou, nezřídka je granulomatózní povahy. Onemocnění se vyskytuje častěji v průmyslově vyspělých zemích severní polokoule, v ČR se objevuje v počtu 20 nových nemocných na 100 tisíc obyvatel za rok.

Ulcerózní kolitida (idiopatická proktokolitida) je chronické onemocnění střevní sliznice. Je to onemocnění, které začíná obvykle postižením konečníku a omezuje se na tlusté střevo, zřídkakdy může být zánětem poškozena i konečná část tenkého střeva (terminální ileum). Ulcerózní kolitida poškozuje sliznici a působí zánětlivé změny a vředy na jejím povrchu. Onemocnění probíhá chronicky, často se střídají klidná bezpříznaková období s fázemi aktivace nemoci.