Dieselgate vypukla roku 2015, když společnost Volkswagen přiznala, že podváděla s emisními testy u naftových automobilů. Od té doby se podezření rozšířila na mnoho dalších automobilek.

Události: Aféra dieselgate nekončí
V květnu tohoto roku vyšla v odborném časopise Nature studie, jejíž autoři dospěli k tomu, že po celém světě automobily namočené v této kauze způsobily úmrtí 38 000 lidí – pouze během roku 2015.

Rozhovor o dopadech dieselů na lidské zdraví
Nyní jiný vědecký tým expertů z Norska, Rakouska, Švédska a Nizozemí popsal, jaký byl dopad této kauzy na Evropu. Drobným částicím z dieselových osobních automobilů se dá v Evropě přičítat asi 10 000 úmrtí ročně. Přitom přibližně polovině z nich by se dalo zabránit, pokud by deklarované normy byly dodrženy.
Volkswagen přiznal, že pouze na dobu testování přidal do automobilů program, který emise snižoval. Pokud by dieselové automobily produkovaly tolik emisí škodlivých oxidů dusíku jako vozy na benzin, téměř 4000 z 5000 předčasných úmrtí by nemuselo nastat.
Vědci dokázali dokonce popsat, které státy jsou tímto problémem nejvíc postižené. Nejhůř v mezinárodním srovnání dopadly Itálie, Německo a Francie, především „z důvodu velkého počtu obyvatel a vysokého podílu dieselových automobilů v těchto zemích“.
V zemích Evropské unie (plus v Norsku a Švýcarsku) přispívá silniční doprava k asi 40 procentům emisí oxidů dusíku. Pokud je jim člověk dlouhodobě vystaven, přispívají k dýchacím problémům, ztrátě chuti a také vedou k podráždění očí, kažení zubů, bolestem hlavy a chronickým poruchám plic.
„Početná předčasná úmrtí budou pokračovat i v budoucnu, dokud budou po silnicích jezdit dieselové automobily s vysokými emisemi oxidů dusíku,“ uvádí autoři práce.